voorstel Boris Dittrich voor spreekrecht slachtoffers

cathja maas maas0311 at WXS.NL
Sun Oct 31 18:02:52 CET 1999

Weer zo'n voorstel dat bij mij gemengde gevoelens oproept. D66 wil dat
slachtoffers van misdrijven voortaan spreekrecht krijgen in de
rechtszaak tegen degene die verdacht wordt van het misdrijf. Dit omdat
anders slachtoffers het gevoel krijgen dat de zaak over hun hoofd heen
gevoerd wordt. Hiermee wordt dan een gunst die sommige rechters toestaan
een recht voor allen.
Aan de ene kant denk ik: Prachtig!
Maar aan de andere kant wil ik beslist geen Amerikaanse toestanden. Ik
bezoek soms een zitting van de politierechter en word daar niet vrolijk
van. Maar wat ik zeer bewonder is de heldere manier van doorvragen van
veel rechters en de nuances in de strafmaat. Gaan slachtoffers een te
grote rol spelen in de rechtzaak, dan krijgen wij ook hier ongetwijfeld
persmensen die zich op de emoties gaan storten en komen rechters sterk
onder druk te staan van de publieke opinie.
Ik ben bang dat dat de kwaliteit en de objectiviteit van de rechtspraak
niet ten goede komt.
Bovendien moeten dan ook advocaten van verdachten het recht krijgen om
het slachtoffer te ondervragen in het openbaar. Lijkt mij ook een heel
griezelige ontwikkeling. In de VS leidt dat er al toe dat in publicitair
aantrekkelijke zaken geprobeerd wordt om aan de ene kant de verdachte te
demoniseren en aan de andere kant de 'medeplichtigheid' van het
slachtoffer aan te tonen.
Voorlopig neig ik daarom tot: niet doen! Maar ik aarzel.
Ik ben nl. bang dat teveel publieke aandacht voor slachtofferverhalen
leidt tot nog meer eigenrichting in buurten en Kollumse toestanden.
Of wij zouden veel vaker dan nu zittingen besloten moeten houden en dan
valt de mogelijkheid om de rechtspraak te controleren weg.
Kortom: goed dat er aandacht is voor gevoelens en niet alleen voor
procedures; prima dat wij reageren op signalen uit de samenleving. Maar
ik ben behoorlijk bang voor dat gevaarlijke hellende vlak.
Eigenlijk ligt dit in dezelfde sfeer als de mail van Michiel over de
BVD. De maatschappij verhardt en de overheid verhardt mee. Soms is dat
onvermijdelijk, soms minimaal begrijpelijk maar laten we wel blijven
opletten.
Cathja Maas

Deze mail is volledig openbaar en mag in zijn geheel worden
doorgestuurd. Citaten voor zover volgens de geldende citeer-regels.