Milieu-activisme en de BVD

cathja maas maas0311 at WXS.NL
Sun Oct 31 17:34:32 CET 1999

Michiel Scheffer wrote:

> [...]
> Radio:
>
> Burgemeester Dhondt van Nijmegen (PvdA) wil dat de Politie en de BVD
> gezamenlijk informatie gaan verzamelen over milieugroeperingen die
> mogelijkerwijs acties zouden voeren tegen de aanleg van infrastructurele
> projecten. Want, zo stelde de corpsbeheerder, " de informatiepositie"
> (walgelijk neologisme ook al gebruikt door Burg.Opstelten) van de
> politie moet omhoog met het oog op milieuactivisten die in bomen
> klimmem, holen graven onder autobanen etc... Het zou dan gaan om
> informatieverzamelen, telefoons aftappen (door BVD).

Op de eerste plaats: ik heb ernstige bezwaren tegen een overheid die
haar eigen burgers bespioneert. Anderzijds: ik heb ook grote bezwaren
tegen mensen die op een destructieve c.q. agressieve manier proberen
democratisch genomen besluiten tegen te houden. En helaas is de praktijk
in b.v. Engeland al dat mensen zich niet beperken tot de actiemiddelen
die hier genoemd worden, maar daadwerkelijk overgaan tot geweld.
Zo word ik zelf b.v. altijd heel erg giftig over mensen die nertsen
"bevrijden" of kuikenstallen in brand steken. Bijna even giftig als over
mensen die een bontjas dragen of zo nodig drie kippen voor een tientje
willen.

> [...]
> laatste jaren uberhaupt sprake is geweest van acties zoals hierboven
> vermeld. Dit lijkt op het demoniseren van de milieubeweging zonder
> enigzins een critische reflectie over het democratisch gehalte van
> besluitvorming rond infrastructurele projecten. Dhondt rechtvaardigd
> zijn beleid nog met het voordeel voor de activist die dan weet dat hij
> alszodanig erkent wordt. Het toppunt: keurmerk voor activisten verleend
> door de BVD. Activist BVD Erkent en gekeurd. Dan wil ik de BVD er aan
> herinneren dat ik ook nog voor vredesactivisme tussen 1981 en 1984 in de

Hiermee maakt dHondt zich inderdaad wel een beetje boel belachelijk.
Maar aub ook aandacht voor het feit dat dergelijke acties wel degelijk
worden gehouden en steeds harder worden.
Overigens: ik heb een officieel BVD keurmerk uit de periode jaren 70
begin jaren 80. Ik woonde nl. in een huis met een SP-lid en een
oprichter van de "Rooie flikkers". Schattig toch? Dat was toen al heel
erg slecht.
Cathja Maas+