belastingplannen: pensioen

Theo Veltman theoveltman at HOTMAIL.COM
Sun Oct 31 18:07:19 CET 1999

Tot 70% van je inkomen mag je pensioen opbouwen. Waarom niet iedereen
gelijke, niet inkomensafhankelijke kansen gegeven? Ieder zelf te laten
kiezen tot een maximum? Een voorstel.

Waarom wordt zo moeilijk gedaan over het dempen van gaten in de
pensioenvoorziening? Daar waar mobiliteit wordt afgestraft doordat
pensioenen niet meer meegroeien met economische ontwikkelingen, leidend tot
gaten, moet het toch eenvoudig zijn om fiscaal te ondersteunen dat mensen de
gaten willen dichten.

Doordat ik bezig ben met een pensioenvoorziening, tevens barst van de gaten
in de aanwezige voorzieningen heb ik het twijfelachtige genoegen kennis te
maken met de wonderschone wereld van mensen die van alles voorrekenen
(vooral de premies) en niets garanderen. Ook de wereld waar fiscale
regelingen de mogelijkheden beperken. Gaten dichten met koopsompolissen is
relatief duur. De pensioenverzekeraars gaan uit van bepaalde algoritmen die
zijn afgeleid van wat mag (gaat mogen) van de fiscus.
Ik kan bv een pensioenverzekering afsluiten cf de mogelijkheden en kom dan
aan een pensioen van 48,5% van mijn laatstgenoten salaris. De rest mag ik
dichten met koopsompolissen.

Waarom niet de norm van 70% van het laatstgenoten salaris loslaten en de
fiscale regels inzetten op het opbouwen van een pensioen tot maximaal Fl
250.000.== per jaar (geindexeerd natuurlijk.......)?

Een dergelijke regeling laat ruimte voor ieder om een keuze te maken
aangaande het door hem of haar gewenste pensioenniveau, terwijl het de zeer
hoge inkomens niet overmatig bevoordeelt. Wat is er op tegen dat iemand met
een salaris van 150K inzet op een pensioen van 250K? Dat geldt wordt
uiteindelijk toch weer geconsumeerd en draagt dan bij aan vitalisering van
de economie!

Ben benieuwd naar de reacties.

groet,

Theo