Milieu-activisme en de BVD

Michiel Scheffer mrscheffer at WXS.NL
Sun Oct 31 10:49:29 CET 1999

Vrijdag rijdend tussen Kampen en Genemuiden, een opvallend bericht op de
Radio:

Burgemeester Dhondt van Nijmegen (PvdA) wil dat de Politie en de BVD
gezamenlijk informatie gaan verzamelen over milieugroeperingen die
mogelijkerwijs acties zouden voeren tegen de aanleg van infrastructurele
projecten. Want, zo stelde de corpsbeheerder, " de informatiepositie"
(walgelijk neologisme ook al gebruikt door Burg.Opstelten) van de
politie moet omhoog met het oog op milieuactivisten die in bomen
klimmem, holen graven onder autobanen etc... Het zou dan gaan om
informatieverzamelen, telefoons aftappen (door BVD).

Mijn broek zakt af. Is dit een reeds gangbaar beleid dat zich tot nu toe
aan democratische waarneming onttrok of is de PvdA Sociaal-Regent
/Democratisch-Centralist Dhondt hier iets nieuws aan het verkondigen.
Waarom pikten overigens noch Volkrant noch NRC dit bericht op, ook al
kondigd Groen Links hier kamer vragen over aan. Terecht want als dit
bericht waar is dan is er sprake van informatieverzamelen over
mensen/groepen voor dat er sprake is van acties, zonder dat er de
laatste jaren uberhaupt sprake is geweest van acties zoals hierboven
vermeld. Dit lijkt op het demoniseren van de milieubeweging zonder
enigzins een critische reflectie over het democratisch gehalte van
besluitvorming rond infrastructurele projecten. Dhondt rechtvaardigd
zijn beleid nog met het voordeel voor de activist die dan weet dat hij
alszodanig erkent wordt. Het toppunt: keurmerk voor activisten verleend
door de BVD. Activist BVD Erkent en gekeurd. Dan wil ik de BVD er aan
herinneren dat ik ook nog voor vredesactivisme tussen 1981 en 1984 in de
boeken sta. Ik wil ook een keurmerk.

Heeft iemand hier een antwoord op?

Michiel Scheffer