Z.M. Koning Boudewijn I [Was: Nederlaanderen, (Was: IJzeren Rijn )]

Jan Van Reusel Jan.VanReusel at PING.BE
Sat Oct 30 22:24:52 CEST 1999

Subject: Re: Z.M. Koning Boudewijn I [Was: Nederlaanderen, (Was: IJzeren
Rijn )]

> Over wijlen Koning Boudewijn nog even:
>
> Jan van Reusel:
>
> [taal]
> Koning Boudewijn sprak juist wel Nederlands. Voor de kenner: Hij is
opgevoed
> (na de plotse dood van koningin Astrid) door een Nederlandse gouvernante.
> Koning Leopold III wilde dat graag omdat hij dan tweetalig opgevoed zou
> worden.

koning boudewijn sprak natuurlijk wel nederlands, zoals zijn vader en
grootvader, een paar maal per jaar op radio en tv hield hij een "erg
houterige" toespraak. hij had inderdaad enkele "hollandse" klanken van die
goevernante. maar het meest overheerste toch de franse "tongval": "oewaarde
lantchenoothen..... (waarde landgenoten)"
het was ons allemaal duidelijk dat hij deze taal niet gewoon was en dat hij
zijn tekst moest "aflezen" van een blad of autocue.
overigens bleef boudewijn niet de "houten klaas" die hij jarenlang was
geweest.
de laatste jaren van zijn leven "zagen" we vaker een "mens van vlees en
bloed" op tv.
het moet veranderd zijn na het overlijden van zijn vader leopold 3, ergens
in de jaren '80.
tijdens een berucht geworden overstroming in oost-vlaanderen of antwerpen
zijn gedupeerde bewoners tot bij de bezoekende koning "gelaten" om hem hun
grieven te uiten over het slechte onderhoud van de rivierdijken en het
ontstellende gebrek aan efficientie van de hulpverlening. zoiets was
daarvòòr nog nooit vertoond.

> Koning Albert II spreekt ook Nederlands. OK, wat minder vloeiend (hij
heeft
> 5 minuten langer nodig voor de 21 juli-boodschap) en wat minder vlot, maar
> ach...

albert is weer kleurlozer, wat gewòner, dan zijn broer tijdens de laatste
jaren van zijn leven. albert heeft de naam vroeger een "levensgenieter"
geweest te zijn. heel anders dus dan boudewijn. de "ontdekking" van een
buitenechtelijke dochter van albert ligt in de lijn van "de dingen die over
hem verteld worden". ook hij spreekt frans als moedertaal, maar hij beheerst
het nederlands waarschijnlijk in redelijke mate. maar ook hij "leest
speeches op".

> Koningin Paola: Ja, dat snap ik ook niet. Hoe kan je nu ruim 40 jaar in
een
> land wonen waar 2 talen worden gesproken (laat Duits even buiten
> beschouwing, = 1%) een taal (Frans) wel spreken en de andere (Nederlands)
> niet. Ze heeft toen ze koningin werd een taalcursus gevolgd (en met de
> eerste kersttoepspraak sprak ze in het Nederlands enkele woorden).

dat paola geen nederlands spreekt komt volgens mij omdat ze nooit moeite
heeft moeten doen om het te leren. ten eerste heeft ze "feitelijk"
gescheiden geleefd van albert. als italiaanse is het vrij makkelijk om in
het frans te "integreren" in het franstralige hof (en in frankrijk, waar ze
naar het schijnt vaak kwam). en ten tweede heeft ze lang in de
veronderstelling geleefd dat ze nooit een erg "officieel" leven zou moeten
leiden in belgië. dat is pas kort voor het overlijden van boudewijn
"bijgesteld".
toen werd ook paola uitgenodigd voor officiële openingen en dergelijke.

> De kinderen spreken allemaal Nederlands, met een accent, maar ja, hun
moeder
> sprak geen Nederlands.

klopt. maar de kinderen zijn waarschijnlijk niet opgevoed door hun moeder.

[résumé § conclusion]
vlamingen vonden en vinden vaak dat het van arrogantie getuigt dat leden van
het koninklijk huis zoveel moeite hebben met de taal die door de meerderheid
van de onderdanen wordt gesproken.
naast het hof was en is er nog zo'n instelling die het nederlands
stiefmoederlijk heeft behandeld: de "société générale", meer dan een eeuw de
financiëel-economisch-politieke "ruggegraat van belgie", sinds enkele jaren
in handen van een belangrijke franse groep.
het franstalige "belgique à papa" is al jarenlang langzaam aan het
wegdeemsteren ("to fade away").

> [daden]
> Ik neem aan dat je het over de mini-koningscrisis hebt. De koning weigerde
> de abortuswet te tekenen. Logisch: de man was gelovig en zijn vrouw,
> koningin Fabiola, kon geen kinderen krijgen, wat ze beiden zo graag hadden
> gewild.

niet alleen de mini-koningscrisis. de koning (eigenlijk zou ik moeten zeggen
"het hof"; de officiële entourage van de koning is overwegend van
franstalige christen-demokratische signatuur en dit is al generaties lang
het geval) heeft vanaf zijn aantreden steeds pogingen gedaan om welbepaalde
politieke keuzes door te drukken. dingen die volgens de wet niet "des
konings" zijn.
ik denk ook aan veto's tegen benoemingen van welbepaalde niet-katholieke
politici tot minister.
ik herinner aan het optreden van de koning zelf en de belgische troepen
tijdens en nà de onafhankelijkheidsverklaring van kolonie congo, iets wat
deze week opnieuw even in de aktualiteit was door tv-programma's en een
nieuw boek.
dan zijn er de jarenlange hartelijke betrekkingen van het hof met mobutu
sese seko, de president-dictator die jarenlang erg goede sier maakte met de
rijkdommen van zaire.
dan zijn er de jarenlange hartelijke betrekkingen van het hof met de
katolieke hutu-leiders in rwanda. dezelfde hutu's die een "voorname" rol
speelden in de latere genocide in hun land.
ik mag ook herinneren aan de "moeite" die het hof heeft (gehad?) met de
federalisering van het eigen land. het heeft lang geduurd eer een zekere
"berusting" doorklonk in een kerst- of nieuwjaarstoespraak. boudewijn heeft
ooit op de vluchtstrook van een snelweg een "gearrangeerde" ontmoeting gehad
met de toen nog weinig bekende aktievoerder josé happart, voorman van de
waalsgezinde voerenaars, wat toen aanleiding gaf tot "zware vlaamse
oprispingen".
en dan is er -last but not least- het "klooster" in het koninklijk domein in
opgrimbie. een nieuw te bouwen klooster in een vrij uitgestrekt
natuurgebied, op uitdrukkelijk persoonlijk verzoek van boudewijn, zo wordt
althans beweerd. terwijl een blik op het streekplan en de bestaande
wetgeving inzake ruimtelijke ordening duidelijk maakt dat zo'n klooster op
die plaats op zijn minst "omstreden" is. een bouwvergunning die in 1994 werd
"geregeld" door een kristen-demokratische minister en die vorig jaar
uiteindelijk is vernietigd omdat die onwettelijk werd verleend. het klooster
is nog niet helemaal af, maar er wonen al wel zusters "om te bewaken".
het is -tenslotte- ook bekend dat de koning en leden van zijn familie sinds
jaren lid zijn van de "charismatische beweging" binnen de katholieke kerk.
de charismatische beweging lijkt me een typisch belgische variant van het
georganiseerde behoudsgezinde katholicisme te zijn. ik heb er in ieder geval
nooit veel van gehoord in andere katholieke landen. ik stel me de vraag of
deze beweging geen "koninklijk voorhang" is voor "opus dei" of een andere
fundamentalistische club binnen de kerk.

> De koning had ook kunnen aftreden, maar Albert had die wet ook niet
> getekend. De oplossing (koning 48 uur niet laten regeren) was dan ook een
> hele mooie.

maar op de eerste plaats een hele ongrondwettelijke.

> [kortom]
> Ja, ik ben nu eenmaal royalist. Ik verdedig niet alles, hoor. Ook prinsen
en
> prinsessen doen verkeerde dingen...
>
> Groetjes,
> Ramon

[conclusion finale]
ik vind het "keurslijf" waarin leden van de koninklijke familie worden
verondersteld te moeten leven soms wel héél erg "knellend".
soms zò knellend dat ik me wel eens afvraag of het nog wel "menswaardig" is.
daar is een mooi en treffend "chanson" uit de jaren '60 over van de
nederlandse bard jaap fischer.

jan van reusel
maasmechelen