lerarenbinding

Atilla Arda a.arda at CABLE.A2000.NL
Fri Oct 29 12:29:07 CEST 1999

Chido Houbraken schreef:

> Airmiles, zegeltjes en belastingaftrekposten en spaarregelingen hebben
> leraren net zoveel als ik en het gros van de werknemers. Alleen optie- en
> aandelenregelingen lukt bij hun niet, evenmin als bij mijn werkgever en ik
> weet niet in welke kringen jij verkeert, maar ik ken niemand die zulke
> regelingen heeft.  Dat soort toestanden gelden m.i. voor een vrij select
> gezelschap en die krijg je er ook mee.

Corrigeer me als ik het fout heb: ik heb NIET voorgesteld om
studenten/afgestudeerden te lokken met airmiles, zegeltjes,
belastingaftrekposten, optie- en spaarregelingen. Hoewel ik het ook niet
zou willen uitsluiten.

De reacties gaven aan dat financiele prikkels niet zouden werken. Ik
vroeg me af waarom dat bij anderen (dan leraren) wel als een normale
manier van stimuleren/belonen wordt gezien. Dat vraag ik me nog steeds
af, want iedereen is blijkbaar van mening dat financiele prikkels bij
beroepen met een roeping niet zouden werken.

> Natuurlijk moet de beloning behoorlijk en naar rato zijn, maar de beste
> stimulans blijft in deze gevallen de inhoud van de baan en het imago van het
> werk

Gedeeltelijk mee eens: niet de "beste", maar een zeer goede stimulans.
We zijn het erover eens dat het om een balans van financiele en
niet-financiele beloningen moet gaan. Het zal nog even duren voordat we
op feestjes niet meer lachen wanneer iemand zegt voor de klas te staan,
dus de balans moet voorlopig worden gevonden met de financiele prikkels.

> M.b.t. het woningaanbod, ja. Niet m.b.t. arbeidsstimulans (althans, mij niet
> bekend).

Dat ze niet bestaan, weet ik. Ik vroeg me af waarom de bestaande
creativiteit niet werd ingezet om ze te vinden/maken in plaats van het
voorstel meteen af te wijzen door naar de "misbruikmogelijkheden" te
wijzen. Dat vraag ik me nog steeds af.

> Jou oplossing is een korte termijn oplossing, die kwaliteit van het onderwijs
> niet verbeterd.

Bo moet het me maar niet kwalijk nemen, maar daar gaan we weer:
onderwijs zonder leraren heeft HELEMAAL GEEN kwaliteit. Ik ben blij dat
Chido wil toegeven (net als ik, zie reactie op Bo) dat het in ieder
geval een kortetermijnoplossing is. Daar hebben we in Amsterdam ECHT
iets aan.

> Mijn oplossing, imago- en arbeidsomstandighedenverbetering,
> heeft geen onmiddelijk effect, maar wel op de lange duur en langduriger.

Mooi, moeten we niet nalaten, want ook ik werk liever ergens waar ik het
naar mijn zin heb (ook al krijg ik weinig betaald): bijvoorbeeld
gemeenteraadslid.

> Ach, uit eigen ervaring weet ik dat DNB maandelijks schilderijen aankoopt
> zonder toestemming van de TK.

Wij hebben nog een paar lelijke exemplaren op het stadhuis. Zou de DNB
geinteresseerd zijn :)

Mvg,

Atilla Arda             D66-fractie Gemeenteraad Amsterdam
http://welcome.to/arda  http://www.d66amsterdam.com