lerarenbinding

Theo Veltman theoveltman at HOTMAIL.COM
Fri Oct 29 11:01:38 CEST 1999

CITAAT MAIL ATILLA:
Even voor de goede orde. We hebben een groot maatschappelijk probleem
waarvoor niemand anders dan de overheid (dus wij allen) verantwoordelijk
voor is. Eerst doen we niets aan verbetering van het onderwijs en
investeren we niet in mensen en hun werkomgeving. Vervolgens gaan we
klagen wanneer niemand voor de klas wil staan.
Als we dan ook niet even verder willen kijken dan onze neus lang is
wanneer we oplossingen van betrokkenen (lees: potentiele ouders)
bespreken, dan moeten we niet vreemd opkijken wanneer ouders de
overgebleven (goede) leraren volgen en ergens anders gaan wonen.
Dit is inderdaad een signaal naar alle Amsterdamse D66-leden dat er
straks één extra zittend raadslid NIET kandidaat is. Dus grijp je
kans....eeeeh.....zetel!
_________++++++++++++))))))))))))

Atilla,

Natuurlijk is er een groot probleem. Zeer goed dat we zoeken naar
oplossingen. Is nodig.

In jouw repliek ga je niet in op het argument dat mensen vrij zijn in het
kiezen; dat is essentieel. Het volgen van een opleiding is geen
verplichting, mag dat ook niet zijn.
Net zoals mijns inziens overigens het NIET volgen van een opleiding
restrictief mag zijn. Autodidacten moeten ook aan de bak kunnen komen. Maar
dat is een andere discussie.......

Ik begrijp niet helemaal waarom je een volgende periode niet als raadslid
ter beschikking zou willen zijn. Niet in het minst omdat er van
verschillende kanten toch ook allerlei sugesties worden gedaan voor andere
oplossingsrichtingen. Het zou goed zijn indien daar wat serieuser mee wordt
omgegaan zodat we niet persé vast ziotten aan een mogelijkheid die bij de
start is genoemd en aldus overigens een uitstekende werking heeft gehad!

Voorbeeld:
>Waarom

Jouw antwoord: >Voor het geval het probleem niet duidelijk is: het
bedrijfsleven is>blijkbaar aantrekkelijker dan lesgeven aan achtjarige
Turken in een achterstandswijk.
>Verder ken ik geen wet die mensen in het bedrijfsleven tegenhoudt om in>het
>basisonderwijs te komen werken. Wie op een uitnodiging wacht,
>wil>waarschijnlijk ook een aantrekkelijk aanbod!

Wat is er op tegen om na te denken over mogelijkheden om het voor bedrijven
aantrekkelijk te maken actief mee te werken aan verbetering van onderwijs op
een bepaalde school?? Het spreekt voor zich dat individuen zich nu al aan
mogen melden. Alhoewel.......is dat zo? In ieder geval is de kans dat iets
dergelijks gebeurt aanzienlijk groter indien daar een gerichte campagne voor
wordt gehouden en dan niet op individueel niveau (alhoewel dat natuiurlijk
ook mag), maar gericht op bedrijven in de omgeving of in de regio Amsterdam.

Voorzover ik weet is dat noig niet echt opgepakt. Misschien werkt het
wel.......

>te> > richten op een wijze die hen aanspreekty en geen geweld doet aan de>

Jouw antwoord: >Op deze lijst zitten vast anderen die bekend zijn met de
invloed van de >overheid op het (openbaar) basisonderwijs. Die is nihil als
het gaat om>het scheppen van een "leuke werkomgeving, waarbij sprake is van
meer
>vrijheid om klas en lesgeven in te richten". Schooldirecties zijn
>daarin>autonoom en worden niet, door bijvoorbeeld gemeenteraden, gedwongen
>om>in een cirkel te zitten of alle posters van popsterren van de muren
>te>halen.

Hoeveel scholen in de regio Amsterdam experimenteren met een wat andere
aanpak; hoeveel leraren krijgen de ruimte van hun leiding? Zouden we eens
naar moeten kijken, bv door een enquete onder leraren in de regio Adam. Niet
alleen om te vragen of zij voldoende ruimte krijgen, maar ook om ideen te
vragen aangaande verbetering van effectiviteit
kennisoverdarcht/vaardigheidsontwikkeling; verwerven leraren, maar ook over
mogelijkheden (ideeen) en praktijkervaringen met maatregelen ter
vermindering van criminaliteit/geweld op en riond de school ed. Die
informatie kan vervolgens worden uitgewissled; kunnen we van elkaar leren.
Of is dat al gebeurd?

groet,

Theo

Theo