Arbeidsmarktpositie ambtenaren en trendvolgers: douane

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Fri Oct 29 10:46:22 CEST 1999

Henk, lijsters,

>Gevolg is wel dat de kwaliteit van het overheidspersoneel sterk dalend is.
>Ervaringen uit een hoek die nog buiten de publiciteit bleef: de douane. Je
>hoort nog wel eens wat als je in kringen van 'ex-pats' verkeert.

Dit heeft niet zoveel te maken met de dalende kwaliteit van het
overheidspersoneel, maar met de al immer lage kwaliteit van het
douanepersoneel. Mijn vader (40 jaar 'ex-pat' ervaring) kan je een boekwerk
aan dit soort cases leveren over de Nederlandsche Douane sinds pakweg 1957.
Zo kwam hij in 1970, op verlof zijnde in Nederland, na vriendenbezoek in de
BRD Nederland niet meer in, omdat de douane-employe's zijn VN-paspoort (waar
hij toen voor werkte) niet accepteerden. Ze begrepen nl. niet dat een
Nederlander met een niet-Nederlands paspoort Nederland weer in wilde. Drie
uur later en na een stevige scheldkannonnade vanuit Den Haag waren de deze
ambtenaartjes ook weer wat wijzer en ging het leven weer z'n gewone gang.
Het probleem is dus al wel wat ouder dan het Poldermodel en dat geldt volgens
mij voor wel meer dingen die door jou bekritiseerd worden en dit model als
oorzaak zouden hebben. Eerlijk gezegd klinkt het een beetje verzuurd. Da's
geen goede insteek, Henk. <g>

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht mag niet, geheel of gedeeltelijk, verspreid en/of geciteerd
worden zonder voorafgaande toestemming van de opsteller.