lerarenbinding

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Fri Oct 29 09:18:24 CEST 1999

Atilla Arda schreef:

>Chido Houbraken

>Het huidige systeem werkt inderdaad zeer goed: ruim 60% procent gaat
>uberhaupt nooit voor de klas staan.
>Ik begrijp trouwens niet waarom voor bijna de gehele samenleving geld en
>andere waardepapieren (denk aan optie- en spaarregelingen, airmiles,
>zegeltjes en belastingaftrekposten) een stimulans kunnen zijn om iets te
>doen en voor leraren niet.

Airmiles, zegeltjes en belastingaftrekposten en spaarregelingen hebben
leraren net zoveel als ik en het gros van de werknemers. Alleen optie- en
aandelenregelingen lukt bij hun niet, evenmin als bij mijn werkgever en ik
weet niet in welke kringen jij verkeert, maar ik ken niemand die zulke
regelingen heeft.  Dat soort toestanden gelden m.i. voor een vrij select
gezelschap en die krijg je er ook mee.
Maar even ter zake: de geldelijke beloning is volgens mij niet de beste
stimulans om mensen naar het onderwijs te lokken (evenmin, vind ik, naar de
gezondheidszorg), tenzij je cursusleiders voor Pricewaterhouse o.i.d. zoekt.
Natuurlijk moet de beloning behoorlijk en naar rato zijn, maar de beste
stimulans blijft in deze gevallen de inhoud van de baan en het imago van het
werk (saai, uitputtend en vervelend). Neem nu de NS: groot bedrijf, de
arbeidsvoorwaarden zijn niet slecht, de 'uitdagingen' legio, maar mooi dat ze
in de top tien van bedrijven zitten waar jonge afgestudeerden van z'n
levensdagen niet zouden willen werken. Waarom niet? Slecht imago: ambtelijke
monopolisten die een slecht product afleveren. En op feestjes en
familie-bijeenkomsten moet je er niet mee aankomen ('En wat doe jij nou?' 'Ik
ben manager bij de NS' ' Zo, dus jij bent verantwoordelijk voor die 3 a 4
keer per week dat ik forse vertraging oploop omdat we weer, al haringen in
een ton opeengepakt vanwege het verminderen van het aantal treinstellen,
uiteraard midden in een weiland stilstaan!' Leuk feestje. Ik ken iemand die
nu maar zegt dat ze logistiek planner is bij een transportbedrijf en intussen
aan het solliciteren is).
Imago kan net zo belangrijk zijn als een financiele stimulans.

>Bij woningsubsidies gebruikt de overheid juridische instrumenten
>(antispeculatiebeding?) om ongewenste praktijken tegen te gaan.

M.b.t. het woningaanbod, ja. Niet m.b.t. arbeidsstimulans (althans, mij niet
bekend).

>Lijkt me heel verstandig om een probleem dat deels is ontstaan door de
>verkorting van de werkweek met een paar uur op te lossen door leraren
>een paar jaar uit de klaslokalen te halen.

Jou oplossing is een korte termijn oplossing, die kwaliteit van het onderwijs
niet verbeterd. Mijn oplossing, imago- en arbeidsomstandighedenverbetering,
heeft geen onmiddelijk effect, maar wel op de lange duur en langduriger. Door
het imago en de arbeidsomstandigheden te verbeteren, willen meer mensen het
onderwijs in. Bij de detachering komen die mensen dus ook weer terug. Ze
behouden hun baan, pensioenvoorziener enz. en bouwen dus arbeidsjaren op bij
een werkgever, zonder daar vast te roesten. Sabattical years om bv. te
promoveren, studeren of een wereldreis te maken, hebben hetzelfde effect.
En daarnaast, ik blijf het zeggen, zou het beperken van het aantal
onderwijs'vernieuwingen' de reeds zittende leraren helpen om niet gillend gek
weg te rennen.

>Voor het geval het probleem niet duidelijk is: het bedrijfsleven is
>blijkbaar aantrekkelijker dan lesgeven aan achtjarige Turken in een
>achterstandswijk.
>Verder ken ik geen wet die mensen in het bedrijfsleven tegenhoudt om in
>het basisonderwijs te komen werken. Wie op een uitnodiging wacht, wil
>waarschijnlijk ook een aantrekkelijk aanbod!

En dat los je wel op door een *negatieve* financiele stimulans
(terugverdienen)?

>Als de Nederlandsche Bank een schilderij kan kopen zonder toestemming
>van de Tweede Kamer, dan moet dit zeker kunnen.

Ach, uit eigen ervaring weet ik dat DNB maandelijks schilderijen aankoopt
zonder toestemming van de TK. (En dat de gemeente Hilversum ze verkoopt ).  ;-)

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht mag niet, geheel of gedeeltelijk, verspreid en/of geciteerd
worden zonder voorafgaande toestemming van de opsteller.