meningspeiling

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Wed Oct 27 11:33:46 CEST 1999

Hoi Mark,
je schreef:
> Ik denk niet dat het nodig is dat anderen de stembox kunnen controleren. De
> uitslag is namelijk niet bindend, uiteraard. De vertrouwensvraag is daarmee van
> weinig belang.

Het is hier niet nodig omdat het geen zin heeft. Hoe meer mensen de sleutel
tot de stembox hebben hoe meer mensen de stemming kunnen beinvloeden
door het deleten van mailtjes (of je moet de prullenbak niet kunnen legen,
zodat fraude gezien kan worden door anderen).
de vertrouwensvraag is wel zeker van belang. Als ik verwacht dat het niet
eerlijk gaat doe ik gewoon niet mee, aan een niet-bindend referendum met
een lage opkomst heb je helemaal niets.
De vraag is ook; moet je anoniem stemmen? en worden dan de stemmen
"vernietigd", de boxhouder weet van sommigen dan wel hou hij/zij gestemd
heeft.

> Weer terug naar de 'stembox'. Poneer geen stellingen meer uit het niets, maar
> wacht tot er behoefte op de lijst bestaat voor een stemming. Bij voorkeur na een
> uitgekristalleerde discussie. Alleen dan kan de 'stembox' een toegevoegde waarde
> hebben voor de lijst.

helemaal mee eens

Ramon schreef:

> [...]

Dat dacht ik al toen je het aantal stemmen niet noemde.....

Lijkt me een aardige stelling. Mits er genoeg geinteresseerden zijn zoals
Mark ook al schreef. En na een discussie (al hebben we al regelmatig
hierover gesproken).

Groeten,
Joris van den Wittenboer.

It is difficult to believe that someone can differ from us
and be right.