Voorzitter enig gekozen HB-lid [Was:Re: partijvoorzitter]

Theo Veltman theoveltman at HOTMAIL.COM
Mon Oct 25 20:40:07 CEST 1999

Leuk voorstel,

Eén van de nadelen is dat de kans groot is dat er geen pluriformiteit in het
team zit. Met andere woorden: het is nu zo dat mensen worden gekozen door
het congres. Daardoor zal er naar ik aanneem ook een pluriformiteit zijn in
het bestuur aan meningen, accenten ed. Lastig? Zeker, maar ook voordelig:
men moet goede argumenten uitwisselen en voorkomen wordt met zijn allen
doorhollen op een ooit gekozen pad.

Voordeel van de constructie (een team dat voor het actieplan gaat) is dus
ook een nadeel.
Anderzijds heb ik er geen enkel bezwaar tegen indien een voorzitter zicvh
profileert met een heus actieplan, al zou het maar zijn dat er drie concrete
acties worden opegveord door elke kandidaat voorzitter. Je weet dan wat
beter wat je keist; het blijft nu allemaal toich wat vaag vind ik als ik de
Democraat lees. Door bv drie concrete acties te benoemen, blijft er veel
ruimte voor het hele HB op allerlei terrein terwijl er niettemin een soort
ven meetbare verpolichting is van de vz HB.

Ik ben voor een duo-voorzitterschap, mits vooraf duidelijk gemaakt en mist
bestaand uit een duo dat elkaar kent en elkaar heeft gekozen voor die duale
baan.

Als gesteld zou ik het vooralsnog jammer vinden indien het hele team verder
niet meer wordt gekozen door de leden maar door de voorzitter. Het versterkt
namelijk ook het kringetjes-denken en -werken in de partij. Netwerken is
prima, geen misverstand; teveel netwerken betekent evenwel dat er teveel
glazen wanden en plafonds komen in de partij. Met name voor nieuwe leden die
nog niemand kennen of leden die een tijdje aandacht aan andere dingen dan
politiek hebben geschonken. We moeten mi juist toe naar een situatie waar
iedereen, ook (of juist) het nieuwe lid met afwijkende standpunten en ideeen
(mogelijk zelfs fris!) betrekkelijk eenvoudig op een congres kan doorbreken.
Teveel vooraf konkelefoezen (wat een team samenstellen oplevert omdat er
immers ook steun moet worden 'gekocht') betekent ook ongecontroleerde macht.
Neen, laten we vooral iedereen in alle openheid blijven kiezen.

Theo