Duo-Voorzitterschap

Michiel Scheffer mrscheffer at WXS.NL
Mon Oct 25 20:38:29 CEST 1999

Beste Lijsters,

Het duo-voorzitterschap bestaat in onze partij al: naast de voorzitter
kent het bestuur ook twee vice-voorzitters, een voor de politiek en een
voor de organisatie. Wat een weelde: een gouden trio. Als ze goed weten
samen te werken. Aangezien zowel Sietske van Oogen als Gerard Schouw de
voordracht van dit bestuur hebben moet er van uit gegaan dat die wil tot
samenwerking een gegeven is.

Van groter belang dan een duo-voorzitterschap is het vermogen van een
bestuur om als team te werken. Dat wil zeggen gezamenlijk doelen stellen
en een goede verdeling van verantwoordelijkheden. De voorzitter is dan
primair leider van een team die zijn medebestuurders coached en
aanspreekt op resultaten.

Of dat de veranderingen vereist die Chido aandraagt is de vraag. We
hechten er binnen D66 sterk aan dat bestuurders democratisch
gelegitimeerd zijn. Misschien zou het goed zijn om te denken over het
verkiezen van een bestuur als college. Dat zou het mnogelijk maken om in
bange dagen, zoals nu, met een schone lei te beginnen. Dat vraagt wel om
bestuurders die in de partij hun sproen verdient hebben. het is niet nix
om in deze dagen D66 weer op het spoor te krijgen.

Verder verwijs ik u naar het document "AAN SLAG" gisteren op dit net is
verspreid. Steunbetuigingen worden op dit E-Mail adres geïnd. Voor het
overige ben ik voorstander van Gerard Schouw, maar dat heb ik hier al
eerder gezegd.

Vr.Gr.

Michiel Scheffer