Partijfinancien

Mevr. B.S. van Lente-Groen bsgroen at XS4ALL.NL
Thu Oct 21 00:03:50 CEST 1999

Beste mensen, even een berichtje over de partijfinancien.(van uw
penningmeester). Er is helemaal geen tekort. De partij heeft, om de normale
risico's op te vangen (we hebben personeel in dienst, huurverplichtingen
enz.) nu circa 1,7 miljoen aan reserves en voorzieningen. Ondanks het feit
dat we vanaf 1997 in totaal 6 verkiezingen over ons heen hebben gekregen,
zit het verkiezingsfonds ook nog in de zwarte cijfers. Daar zit alleen nog
maar verdomd weinig in. Daarnaast moesten we de failliete
bestuurdersvereniging financieren en hebben we ook nog een kwart miljoen
geinvesteerd in PC's, server enz. op het Landelijk Secretariaat. Dit alles
kon, dankzij een zeer strakke begrotingsbeheersing. Ik heb me daarbij niet
populair gemaakt, want niemand wil bezuinigen.
Dat ik toch de noodklok heb geluid, heeft te maken met het gegeven dat ik
vind dat het mijn taak is om in een zo vroeg mogelijk stadium aan te geven
dat er grote financiele risico's aankomen. Als we eenzelfde campagnebudget
willen opbouwen als in 1998, moeten we elk jaar een kwart miljoen opzij
zetten. Dat kan wel, maar dan leeft de partij niet meer, omdat er dan
verder bijna niets meer kan. Je moet dus iets verzinnen om dat probleem op
te lossen. Over een paar jaar is het te laat. Wat ik nu voorstel, past
precies bij D66: de band tussen kiezer en gekozene versterken, meer
kandidaat gericht. Dat betekent dat de partij alleen nog maar algemene
zaken kan betalen, maar voor iets extra's moeten de kandidaten zelf
opdraaien (deurhangers bijvoobeeld...of beter extra radiospotjes, folders
enz. ) Ik weet dat ik vloek in de calvinistische kerk (het gaat alleen om
ideeen), maar iedereen weet dat de verpakking (het gezicht) minstens zo
belangrijk is en steeds belangrijker wordt. Overigens, als jullie betere
ideeen hebben, hoor en zie ik het graag, maar kom niet aan met: het zal wel
weer loslopen. Je kunt in ieder geval niet zeggen dat ik niet gewaarschuwd
heb, als D66 na 2002 echt op zwart zaad zit. En ik weet waar ik over
spreek: een miljoen is in een campagnemaand zo uitgegeven als je niet oplet.
Wat ik overigens aardig vind, is dat eindelijk de partij is wakker geschud.
De financien van de partij horen eigenlijk niet belangrijk te zijn, maar
als er te weinig geld is, wil ik niet meer in de situatie terechtkomen
(zoals binnen D66 gebruikelijk) dat je glazig wordt aangekeken als je zegt
dat er scherpe prioriteiten gesteld moeten worden. Laat de partij maar
zeggen welke prioriteiten, en dus ook welke niet meer. Het HB heeft de
voorzet gedaan.
En de geschiedenis leert, dat bij D66 het laatste lid nooit het licht
uitdoet. Dus hoe de financien er ook uitzien, de partij blijft gewoon bestaan.

Met vriendelijke groet,
Robert van Lente