marktwerking

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Thu Oct 21 01:48:14 CEST 1999

Beste Michiel Scheffer,

De discussie ging niet over de noodzaak van een goed werkend
betalingsverkeer maar over wie en in welke mate van redelijkheid de kosten
van correcties erin betaalt. Over de merites en noodzaak van het eerste
bestaat er geen
verschil van opvatting tussen ons.

De argumenten die jij aanvoert om jouw domo te adstrueren, kan ik voor het
grootste deel overnemen om mijn stelling verder te onderbouwen: Trust of de
redelijkheid van in rekening gebrachte kosten (art 6:248 lid2 BW) ; lage
kosten voor de consument ; lage drempels voor ondernemerschap omdat zij niet
half failliet gaan aan malafide incassopraktijken;  "Door lage
transactiekosten gaat een groot deel van de toegevoegde waard naar het
produkt en niet naar allerlei secundaire diensten of inefficiente
intermediairs. " ; " " Door een transparante marktwerking bestaat er een
vanzelfsprekend vertrouwen tussen aanbieder en leverancier en worden
relaties in mindee mate bepaald door vertrouwen via traditie, hierarchie of
informele netwerken. " etc. etc.
Mijn punt blijft dat er aan het door mij geschetste geval twee kanten
zitten, waarvan jij blijkbaar de andere kant niet echt wenst te zien.

Het zal je dan ook vast niet verbazen dat ik wel weet dat er rond
incassokosten grote onnodige sociale problemen bestaan. Zo worden er boedels
van mensen geveild voor een schuld van luttele honderden guldens omdat de
zogenaamde "incassokosten" tot een veelvoud daarvan zijn opgedreven. Ik heb
daar het topje van de ijsberg van meegemaakt en dus vond ik dat ik het onder
de aandacht moest brengen van een sociaal-liberale politieke partij.

Max Kok

PS.
Doe jij aan de discussie op deze lijst mee als privé persoon of in jouw
hoedanigheid als bestuurslid ?
In hoeverre vertegenwoordigt wat jij hier inbrengt de officiële
partijgedragslijn ?