Fw: [Re: business nieuws, gsm-netwerken, kabel]

peter f.g.bos pfgbos at CHELLO.NL
Tue Oct 19 10:50:02 CEST 1999

----- Original Message -----
From: Max Kok <m.r.kok at hccnet.nl>
To: Bert Bakker <bbakker at usa.net>; D66 discussie
<d66 at NIC.SURFNET.NL>
Sent: Tuesday, October 19, 1999 10:22 AM
Subject: Re: [Re: business nieuws, gsm-netwerken, kabel]

> [...]
>
>  " Inderdaad. Ik ben dus ook van mening dat de commerciele
nieuwszender die
> volgend jaar een frequentie krijgt (en dat zou Businessnieuws
kunnen zijn),
> een gelijkwaardige frequentie moet krijgen aan die van Radio
1. Dus niet '1'
> op de FM en Businessnieuws op de middengolf, maar allebei op
de FM, en
> bovendien met een landelijke dekking - wat voor adverteerders
weer erg
> belangrijk  is. "
>
> Ik heb op zich niets tegen alleen op de middengolf
(AM -Amplitude
> Modulatie). Als een voldoende sterke zender wordt gebruikt
(zoals bij radio
> 1 of radio 5) is het hele land goed bereikbaar. Ik zou zelfs
denken dat zo'n
> middengolf zender goedkoper is dan de vele steunzenders die
bij FM
> (Frequentie Modulatie) nodig zijn. Dan is het criterium dat de
zender overal
> in Nederland bereikbaar moet zijn financieel ook wat
makkelijker hard te
> maken.
>
> Zoals ik eerder schreef is er mogelijk nog iets anders aan de
hand. Omdat op
> de AM de zenders relatief dicht op elkaar liggen (9 kHz, dus
0.5 tot 0.25 %
> bandbreedte) kan het bij deze modulatie techniek makkelijk
voorkomen dat
> sterkere zenders zwakkere wegdrukken. Daarom zijn er voor
zover ik weet
> internationaal afspraken over het vermogen waarmee op bepaalde
frequenties
> mag worden uitgezonden. Het is denkbaar dat Businessnieuws
zo'n "laag
> vermogen frequentie" is toebedeeld. Het is dan niet mogelijk
door eenvoudig
> de knop iets hoger te draaien landelijke dekking te
realiseren. Het loont de
> moeite als een deskundige dat eens na zou trekken (maar haal
de
> onderzoeksgegevens wel ergens anders vandaan dan van
Businessnieuws...)
> Ik las namelijk ergens dat Businessradio s'nachts op de AM
((dan is AM
> ontvangst altijd beter)) zou worden weggedrukt door een
Albanese piraat.
> Anderzijds, als een amateur uit een failliet ex-communistisch
land al met
> zijn apparatuur een commerciële westerse zender weg kan
drukken is ook wel
> duidelijk hoe simpel landelijke dekking technisch te
realiseren is.

> Met vriendelijke groet,
>
> Max Kok

Als je bedenkt dat de middengolf zenders oorspronkelijk bedoeld
waren voor goede ontvangst in heel CENTRAAL EUROPA dan is het
erg dat ik het in Drachten ook niet best ontvangen op 1395 MHZ .
Maar hij zit hier wel op de kabel. Ik ben ook voor versterking
van 1395 frequentie zodat je bijvoorbeeld ook eens in Spanje een
nederlandse zender op je walkman kan ontvangen. Ook WEBTV EN
WEBRADIO moeten m.i. nog meer aandacht krijgen.
Radio I zit op het internet en de Wereldomroep met TV en Radio.
Maar voor de nieuwe media kan nog wel meer gebeuren. We hoeven
toch niet tot het jaar 3000 financieel te dokken voor de
kerkelijke verzuiling in Nederland.
Elke burger weet dat er gewoon te veel radio zenders zijn in
Hilversum en daar wordt niet genoeg in gesneden.
Door ons vooral op die nieuwe media te gooien kunnen wij de
buitenlanders laten zien en horen wat wij te bieden hebben en
wij hun beeldvorming over ons gunstig beinvloeden. Zie maar eens
met de Real-player naar `Die Deutsche Welle`.

Groeten

Peter FG Bos