Re marktwerking (?)

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Tue Oct 19 10:50:11 CEST 1999

Beste Constantijn,

Uiteraard heb ik ook de juridische kant onderzocht. En heb ik de hoofdsom al
wel betaald, de kosten niet en schriftelijk het bureau verzocht met een
redelijker voorstel te komen. Telefonisch heb ik er met het bureau ook over
gesproken maar men antwoordde alleen kortaf dat ze wel een dagvaardiging
zouden sturen.
Ik hoor echter dat een rechter alleen kijkt of de vordering terecht is en
het traject tot incasso behoorlijk is afgelegd (sturen van herinneringen
etc.). Als dat zo is, werd mij verteld, dan wijst de kantonrechter het
wettelijke minimumpercentage van 15% zonder meer toe en kijkt verder niet
naar de redelijkheid van de hoogte van het bedrag in verhouding tot de door
het bureau geleverde inspanning. Een rechter toetst op juridische
redelijkheid, niet op economische redelijkheid. Zo is althans mij verteld.

Persoonlijk voel ik er veel voor de zaak voor de rechter te laten komen.
Maar alleen als er gerede kans is dat ik dat ook kan winnen.
Daarom, kun je je bewering dat " Geen rechter die dan nog nlg 450 toekent
aan het incassoburo" ook staven met bv. jurisprudentie ?

Zelf dacht ik er in het begin ook zo over, maar na enig nader onderzoek
lijkt dus de wetgeving hier evenmin een oplossing te bieden voor het
ontbreken van de juiste marktwerking. Integendeel, het is juist voor een
groot deel de wetgeving die deze excessen veroorzaakt.

Met vriendelijke groet,

Max Kok