Leeftijd grenzen ook voor AOW en Pensioen???

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Tue Oct 19 10:29:42 CEST 1999

Unclassified

"peter f.g.bos" wrote:

> Daar ik ook vind dat de leeftijd grenzen van AOW en PENSIOEN ook
> moeten worden aangepast aan de trend van het steeds ouder worden
> van de bevolking. Mijn insziens is 70 jaar al of niet met
> afbouwende werktijden en rekeninghoudend met de zwaarte van het
> beroep op dit moment een terechte grens is .
> Waarom ? Toen de AOW werd ingevoerd was ik ongeveer 12 jaar. De
> mensen werden doorgaans niet ouder dan ongeveer 70 jaar. Dus
> gemiddeld kreeg men 5 jaar AOW.  Vandaag is het niet meer
> bijzonder dat je 80 jaar wordt en de groep 90 jarigen stijgt
> fors.

Statistiek is een moeilijk vak dat door velen niet begrepen
wordt.
Dat de gemiddelde leeftijd bij overleiden stijgt hoeft helemaal
niet te betekenen dat de mensen veel ouder worden. Rond 1850 lag
de gemiddelde leeftijd bij overlijden rond de 50 jaar. Als je
echter op een oud kerkhof rondloopt zie je dat leeftijden van 70
jaar en hoger ook toen niet ongebruikelijk waren.
De belangrijkste verklaring is de gedaalde kindersterfte. Als
25% van de kinderen binnen 5 jaar sterft en de overlevers worden
gemiddeld 66 jaar oud kom je ook op een gemiddelde leeftijd van
50 jaar. Het getal van 40 jaar dat voor de middeleeuwen werd
genoemd is ook een gevolg van de toen hoge kindersterfte. Wie in
de middeleeuwen zijn kinderjaren overleefde en voor oorlog en
hongersnood gespaard bleef had een grote kans om de 65 te halen.

Voor het stijgen van de gemiddelde leeftijd nu zijn er 3
belangrijke factoren:
1 grotere overlevings kans van jonge mensen na ongevallen
2 ouderen blijven langer leven met allerlei kwalen
3 dalende sterfte door longkanker doordat er minder mensen roken
De gezondheidszorg voor ouderen blijkt vooral het aantal jaren
waarin men door allerlei kwalen minder valide is te verlengen.
Het aantal jaren dat men gezond en in goede konditie is stijgt
nauwelijks.

Op dit moment werkt  ongeveer 20% van de mensen in de leeftijd
van 55 tot 65 jaar. De rest zit in de WAO of in de VUT.
Verhogen van de AOW leeftijd betekent dus gewoon dat men 5 jaar
langer in de WAO zit en is dus zinloos.

Als men door een beter WAO beleid er in zou slagen 80% van de
mensen tot 60 of 62 jaar aan het werk te houden is het verhogen
van de AOW grens niet nodig.
Maar politiek slaagt er al 15 jaar niet aan de WAO in de hand te
houden en dan is het natuurlijk aantrekkelijk om schijn
diskussies over de AOW te gaan houden.

Emiel Stolp