[Re: business nieuws, gsm-netwerken, kabel]

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Tue Oct 19 10:22:03 CEST 1999

Bert Bakker reageerde met :

 " Inderdaad. Ik ben dus ook van mening dat de commerciele nieuwszender die
volgend jaar een frequentie krijgt (en dat zou Businessnieuws kunnen zijn),
een gelijkwaardige frequentie moet krijgen aan die van Radio 1. Dus niet '1'
op de FM en Businessnieuws op de middengolf, maar allebei op de FM, en
bovendien met een landelijke dekking - wat voor adverteerders weer erg
belangrijk  is. "

Ik heb op zich niets tegen alleen op de middengolf (AM -Amplitude
Modulatie). Als een voldoende sterke zender wordt gebruikt (zoals bij radio
1 of radio 5) is het hele land goed bereikbaar. Ik zou zelfs denken dat zo'n
middengolf zender goedkoper is dan de vele steunzenders die bij FM
(Frequentie Modulatie) nodig zijn. Dan is het criterium dat de zender overal
in Nederland bereikbaar moet zijn financieel ook wat makkelijker hard te
maken.

Zoals ik eerder schreef is er mogelijk nog iets anders aan de hand. Omdat op
de AM de zenders relatief dicht op elkaar liggen (9 kHz, dus 0.5 tot 0.25 %
bandbreedte) kan het bij deze modulatie techniek makkelijk voorkomen dat
sterkere zenders zwakkere wegdrukken. Daarom zijn er voor zover ik weet
internationaal afspraken over het vermogen waarmee op bepaalde frequenties
mag worden uitgezonden. Het is denkbaar dat Businessnieuws zo'n "laag
vermogen frequentie" is toebedeeld. Het is dan niet mogelijk door eenvoudig
de knop iets hoger te draaien landelijke dekking te realiseren. Het loont de
moeite als een deskundige dat eens na zou trekken (maar haal de
onderzoeksgegevens wel ergens anders vandaan dan van Businessnieuws...)
Ik las namelijk ergens dat Businessradio s'nachts op de AM ((dan is AM
ontvangst altijd beter)) zou worden weggedrukt door een Albanese piraat.
Anderzijds, als een amateur uit een failliet ex-communistisch land al met
zijn apparatuur een commerciële westerse zender weg kan drukken is ook wel
duidelijk hoe simpel landelijke dekking technisch te realiseren is.

Met vriendelijke groet,

Max Kok