onderzoeksrapporten

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Tue Oct 19 00:07:49 CEST 1999

At 10:55 18-10-99 +0100, Joris van den Wittenboer wrote:
> [...]
>opdrachtgever wil hebben. Nu verbaasd me dat niets, ik heb al regelmatig
>(ook hier) laten weten dat vele rapporten met een flinke korrel zout genomen
>moeten worden. Maar de vraag is wat gaan we daar aan doen. De prikkel om
>partijdige rapporten te leveren moet weggehaald worden of in iedre geval
>verminderd worden.
>
>In plaats van een ministerie/minister als opdrachtgever zou eigenlijk de
>Tweede Kamer als opdrachtgever moeten fungeren. Zo zijn ook de
>oppositiepartijen hierbij betrokken, waardoor misschien een soort

Dan maak je van politici ambtenaren; tweede kamer zou wel meer eigen
apparaat en meer mogelijkheden/fondsen voor contra-expertise moeten hebben,
maar kamer (of gemeenteraad) kan geen opdrachtgever voor standaard
beleidsonderbouwend onderzoek zijn; om de simpele reden dat de kamer het
beleid niet voorbereid.
Overigens gaat het in het gesingaleerde onderzoek ook om vele private
opdrachtgevers, bijv. grondeigenaren.

>Misschien is het laten uitvoeren van meer onderzoek door de universiteiten
>ook een stap in de goede richting. Deze zijn veel gevoeliger voor kritiek op
>hun onderzoek dan een onderzoeksbureau.

Ik heb niet de indruk dat universiteiten te weinig onderzoek uitvoeren; ze
doen stevig mee in het beleidsondersteunende onderzoek, waarbij vanuit de
markt gezien vaak vraagtekens gezet kunnen worden bij de gehanteerde
tarieven. Universtiteiten kunnen vaak goedkoper werken omdat allerlei
overheadkosten niet worden meeberekend. Ik denk ook niet dat universiteiten
per definitie gevoeliger zijn voor ktitiek. De tijd van de ivoren torens
der wetenschap ligt  nog niet zover achter ons. Onderzoeksbureaus zijn in
ieder geval wel gevoelig voor een slechte naam; dat kost namelijk klanten.

> [...]
>kan gegevens krijgen van ministeries (verplicht te geven) en zelfstandig
>onderzoek doen.
>
>Hopelijk gaat er binnenkort iets gebeuren aan de situatie waarbij er beleid
>gemaakt wordt op ondeugdelijke cijfers/argumenten, ik stoor me er
>regelmatig aan. En ik had een aantal maanden geleden al voorspeld dat het
>aantal malen dat onderzoekbureaus onder vuur kwamen te liggen op hun
>werkwijze/onderzoekswijze zou stijgen, en het zullen er nog wel meer
>worden. De band opdrachtgever-belanghebbende moet zo snel mogelijk

De band breken is een illusie; we leven nu eenmaal in een samenleving die
voor een (groot) deel door (financiele) belangen wordt gereguleerd. En
universiteiten doen daar vrolijk in mee; het gaat erom de band zichtbaar
(transparant) te maken .

Robert Jan Jonker
Utrecht