gelijkwaardig?

GWC van den Berg berg7600 at WXS.NL
Thu Oct 7 18:44:55 CEST 1999

J.L. Swarte wrote:

> Het betoog van Van den Berg over de gezondheidszorg heeft mijn verontrusting
> over de gang van zaken bepaald niet weggenomen. Ook hier wordt het probleem
> van de ouderdom bij herhaling gedefinieerd als een economisch probleem. Het
> gaat kennelijk niet om de mens maar om de kosten, niet over solidariteit
> maar over de groep die het moet betalen.

Reactie:
Ik hoop niet dat de inhoud van mijn betoog uw verontrusting heeft
gewekt. Inhoudelijk probeer ik nu juist het tij te keren en probeer de
"wantoestand" aan de kaak te stellen, als het gaat over zorgproducten en
de kosten i.p.v. over mensen. Met u ben ik van mening dat het over
mensen dient te gaan. Met name op het niveau van de spreekkamer mag het
niet over kosten gaan. Overigens kan het daar wel gaan over
doelmatigheid en kosten-effectiviteit-kwaliteitsverhouding. Als uw
verontrusting echter gewekt is door het productdenken van het Heilig
Economisch Perspectief dat nu de gezondheidszorg overwoekert, dan ben ik
daar blij om, want deze verontrusting deel ik. Die verontrusting is het
nu juist die mij heeft aangezet om deze discussie op te starten.

> Als dan tenslotte gesteld wordt dat de relatie tussen de behandelend arts en
> de patiënt uitgaat van gelijkwaardigheid, dan heeft dat weinig meer met de
> werkelijkheid te maken.
Reactie:
Dit heb ik niet verzonnen maar is een direct gevolg van de geest en de
letter van de WGBO, die sinds 1-4-1995 kracht van wet heeft.

De relatie arts- patiënt kenmerkt zich juist door de
> grote afhankelijkheid van de patiënt. Iemand die ziek is, pijn heeft, is
> uitermate kwetsbaar en is geen partij voor een goed gebekte deskundige als
> de meeste artsen zijn.

Reactie:
Dit is zo als je kijkt naar het effect dat lijden en ziekte op mensen
heeft. Het is echter de taak van de arts om zich dit te realiseren en de
patiënt te helpen zich mondig op te stellen.

Over het volgende stuk zal ik later commentaar leveren. Ik moet weg!
Met vriendelijke groeten,

Gerard avn den Berg, lid D66.
Rond het proces van de bejaarde die wil blijven leven