Staatsschuld

wolter ates wates at EURONET.NL
Thu Oct 7 11:49:07 CEST 1999

Medekwetteraars,
Ondanks wat cadeautjes bij de begrotings behandeling blijft onze TK
fractie volhouden dat ze extra geld willen voor mooie doelen. Sommige
van die doelen vind ik ook lovenswaard, maar vindt dat het geld dan maar
via bezuiningen gevonden moet worden. Als we in goede tijden de
Staatschuld niet noemenswaard naar beneden kunnen krijgen wanneer moet
het dan wel.
Als je bereid bent om het regeeraccoord open te breken om de meevallers
in te pikken, kan dat ook om bezuinigingen te maken. Heb ik daar
medestanders? Als er voldoende zijn is onze fractie misschien te bekeren.
Voor de toekomst  zou ik  nog een stap verder willen gaan.  Over 20 - 30
jaar is ons aardgas op.
Mijn idee is om voor de  20 jaar lang elk jaar 5 % van die baten  te
oormerken voor staatsschuld aflossing. We zullen de begroting toch een
keer moeten korten met die opbrengsten, dat eerder doen en in
vriendelijke stapjes heeft dan een leuke invloed op de staatsschuld.
Goed idee voor de volgende regeeraccoorden?
Groet Wop Ates