AW: OVR-info op www gratis !

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Mon Oct 4 23:36:51 CEST 1999

Theo schreef:
> [...]
>minuut betalen voor gebruik van een GSM om naar huis te bellen is prima;
die
>mensen die zich dat kunnen permitteren zullen zich niet druk maken over
geld
>voor OVRinfo; dat zijn overigens mogelijk ook de mensen die dat het  minst
>nodig hebben.........
>Volgens mij gaat het er om dat iedereen, juist degenen die zijn aangewezen
>op het openbaar vervoer, in staat worden gesteld om, zonder drempels,
>gebruik te kunnen maken van een dienst waarmee ze hun reizen kunnen
plannen.

>OVRinfo gratis dus omdat wij sociaal-liberaal zijn. Voor een vrije markt,
>maar dan wel één die zo is ingericht dat ieder kans heeft op een
menswaardig
>bestaan.

Wat voor mij ondanks alle betogen nog volkomen onduidelijk is, is de
fundamentele vraag waarom juist de OV-reisinformatie gratis moet zijn, en
niet bijvoorbeeld de strippenkaart, het kopje koffie in de trein, de
treintaxi etc. Informatie is ook gewoon een economisch goed (net als vervoer
of koffie) en door de marktwetten te negeren gaat uiteindelijk iedereen er
op achteruit (in ieder geval in dit geval), want de informatie wordt duurder
om te exploiteren. Dat is niet erg pragmatisch, slecht voor het openbaar
vervoer, voor de reizigers en daarmee voor het milieu. Of dat nou
sociaal-liberaal is of niet vind ik minder interessant, het is gewoon
onverstandig.

Zonder een eerdere  discussie over te willen doen, voor het probleem dat
sommige mensen minder geld  hebben dan anderen voer je gerichte
inkomenspolitiek, niet dit soort incidentenbeleid. Met exact jouw argument
kun je pleiten voor gratis volkorenbrood (ook mensen met een laag inkomen
moeten in staat worden gesteld gezond te eten) en gratis kranten (ook nodig
voor een "menswaardig bestaan"). Trouwens, de markt zorgt al voor gratis
kranten in de trein, dat was nooit gebeurt als de overheid eerder alle
kranten had gedwongen "gratis" te worden. Waarom je nou de keuze voor gratis
reisinformatie maakt is mij onduidelijk, als ook ten koste van wat het moet
worden betaald.

Groet, groet,
Andor.