interview democraat

M.J. Ahne mjahne at HOME.NL
Tue Oct 5 00:05:32 CEST 1999

Beste Ad

Het eerste gedeelte van je verhaal was helder, niet geheel een expliciet
antwoord op de vragen maar het laat zien wat jouw visie is op het
voorzitterschap. Het volgende is mij nog niet geheel duidelijk maar dat
kan aan de wijze waarop ik een en ander interpreteer liggen. In je
eerdere mail waarin de diverse vragen werden beantwoord schreef je het
volgende:

"Binnen onze partij ligt de politieke leiding bij de voorzitter van de
fractie van D66 in
de Tweede Kamer. Noodzakelijkerwijs betekent dat een politiek neutrale
positie voor de
voorzitter."

Het beeld wat ik hierbij kreeg was dat van een voorzitter die de
politieke uitspraken over laat aan de gekozen vertegenwoordigers. Als
deze interpretatie juist is dan klopt dit niet met hetgeen je zegt over
politieke zaken waarover consensus bestaat in de partij. Dus blijft de
vraag staan wat doe je als de pers je vraagt naar je mening over een
onderwerp waarover consensus bestaat binnen de partijtop maar waar de
partij, lees het congres, zich niet over heeft uitgesproken.

Met vriendelijke groeten,

Marc-Jan Ahne