AW: OVR-info op www gratis !

Theo Veltman theoveltman at HOTMAIL.COM
Tue Oct 5 00:28:47 CEST 1999

Het is interessant te zien waar we ons druk over maken, en waar niet over
(WAO bv). Dat daargelaten is de hieronder geboden oplossing voor OVR-info
natuurlijk goed haalbaar maar ook een typisch produkt van een gemeenschap
die scherpe keuzen niet wil maken of wil doorvoeren.

Toelichting: sociaal-liberaal zijn wij. Dat wil volgens mij oa zeggen dat
alleen het stimuleren van een vrije markt (Andors insteek tav OVRinfo) niet
voldoende is. Ik zeg het waarschijnlijk verkeerd, maar volgens mij moet het
zo zijn dat wij in onze weging van alternatieven nadrukkelijk mee laten
wegen of er mogelijkheden zijn waarin natuur en sociaal milieu er op vooruit
gaan of in dit geval er in ieder geval dat we er voor zorgen dat mensen in
hun weging van keuzen nadrukkelijk worden geconfronteerd met de gevolgen
voor reistijd, comfort, kosten en milieu.

Wat zou dat in dit geval kunnen betekenen? Geen idee. Volgens mij kan het
doel zijn: ieder toegang tot alle informatie die nodig is om een reis te
plannen van A naar B tegen voor haar of hem draagbare kosten; binnen een
tijd en met een comfort die/dat hij of zij wenselijk acht, ongeacht sociale
afkomst of maatschappelijke status waarbij nadrukkelijk gewezen wordt op
reistijd, kosten, comfort van vervoermiddelen die een zo laag mogelijke
belasting hebben op het milieu.

Wat mij betreft is OVR een begin, geen einde. Het is dus voor mij ook zeker
geen bespreekbaar alternatief om de diversiteit in de infoverschaffing te
laten toenemen (voorstel Chuido). Integendeel. Ik zou me kunnen voorstellen
dat we beogen dat OVR een voor ieder toegankelijke dienst wordt, waar
individuen kunnen nagaan hoe van A naar B, waarbij aangegeven welke
milieubelasting de beschikbare vervoersalternatieven geven en welke kosten
daar aan verbonden zijn. Dat vereist ook dat informatie over kosten en
mogelijke (hoofd)routes met de auto ed beschikbaar zijn. De consument moet
alternatieven kunnen krijgen voor een reis met een complete
routebeschrijving waarbij hij/zij iedere keer geconfronteerd wordt met de
consequenties van de keuzen (in reistijd, geld en milieubelasting).

Op korte termijn wellicht niet haalbaar, alhoewel: het zou kunnen dat bv een
ANWB erg geinteresseerd zou zijn, evenals andere vervoermaatschappijen, maar
dan moeten we natuurlijk wel zorgen voor een stimulans dat het voor hen
aantrekkelijk wordt een stichting te financieren.......

En dan tenslotte: onafhankelijk van mogelijke alternatieven staat voor mij
één ding als een paal boven water. Dat er mensen zijn die een gulden per
minuut betalen voor gebruik van een GSM om naar huis te bellen is prima; die
mensen die zich dat kunnen permitteren zullen zich niet druk maken over geld
voor OVRinfo; dat zijn overigens mogelijk ook de mensen die dat het  minst
nodig hebben.........
Volgens mij gaat het er om dat iedereen, juist degenen die zijn aangewezen
op het openbaar vervoer, in staat worden gesteld om, zonder drempels,
gebruik te kunnen maken van een dienst waarmee ze hun reizen kunnen plannen.

OVRinfo gratis dus omdat wij sociaal-liberaal zijn. Voor een vrije markt,
maar dan wel één die zo is ingericht dat ieder kans heeft op een menswaardig
bestaan.
In  dit geval zou ik me kunnen voorstellen dat de initiatiefnemers van
OVRinfo óf worden uitgekocht en aldus plezier hebben van hun initiatief;
ofwel dat gezocht wordt naar mogelijkheden in de vrije markt om tot een
financiering te komen waarmee een redelijk inkomen voor de initiatiefnemers
is verzekerd, terwijl de kwaliteit van de informatie goed is en verdergaand
verbeterd. Mocht dat niet kunnen, stel ik voor dat enkele D66leden over gaan
tot realisatie van een nieuwe dienst in Nederland.........

groet,

Theo