een lijst voor D66

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Mon Oct 4 21:48:12 CEST 1999

J.L. Swarte uitte de woorden:

> Ik sta achter de idee van D66 en blijf daarom lid van de partij maar ik ben
> het niet eens met de wijze waarop men die gedachten gestalte geeft in de
> praktische politiek. Mag ik dan niet meer meedoen op deze lijst? Dat lijkt
> me onzin

Zo is dat. De hele discussie hierover en over het doorsturen van mail
raakt kant nog wal.

Op de d66-site is bij de beschrijving van deze lijst geen enkele restrictie
op personen te vinden en de link naar meer informatie (d66.ncn.nl) werkt
niet. Dat betekent dat deze lijst gewoon een discussieforum is voor
mensen die zich voor het onderwerp (D66) interesseren. De lijst heeft
binnen D66 geen enkele status voor wat betreft besluitvorming en censuur
ten aanzien van lezen en/of schrijven op basis van stemgedrag, lidmaatschap
of kleur ogen lijkt me dan ook niet aan de orde.
(voor wie het niet weet: Jaap Jansen van het AD is bv. ook al sinds jaar en
dag op deze lijst geabonneerd, zoals iedereen via de site van surfnet
kan achterhalen. Gaan we die er nu ook maar meteen afschoppen? )

En dan het doorsturen van mail. Het is een alom aanvaarde regel dat men
iemands mail niet ongevraagd doorstuurt naar anderen, en terecht. Onze
referendumbox-beheerder heeft hier in het verleden al de nodige discussie
over uitgelokt voor wat betreft aan hem gerichte mail en probeert nu
zijn ideeen over openbaarheid van informatie van toepassing te maken
op e-maillijsten. Zoals iemand anders al heeft aangegeven: Bijdrages zijn
altijd te vinden in het archief en hoeven derhalve niet vermenigvuldigd
te worden.

Het moge duidelijk zijn dat ik me ook niet geroepen voel de goede
gebruiken te verdedigen middels deelname aan de uit de lucht gevallen
referenda, zeker niet als het stemlokaal een mailbox is bij de provider
hotmail die nou niet bekend is geworden vanwege superieure mail-afhandeling.

Terzijde: Dat hotmail een free-mail-service is met de problemen van dien
betekent overigens niet dat adressen daar anoniemer zouden zijn dan bij
World Access, zoals Mimy Sluiter in een andere discussie suggereerde.
Althans, er vanuit gaande dat World Access zijn abonnee gegevens niet
doorverkoopt zoals wellicht de IBG :-)

Met vrijzinnige groet,