interview democraat

Ad Huikeshoven en Mariëlle de Wit mdedewit at CASEMA.NET
Sun Oct 3 22:48:13 CEST 1999

Cintha,
Lijsters,

Interview met kandidaat voorzitter Ad Huikeshoven

1. Wat wilt u bereiken als voorzitter van D66? Welke uitdaging gaat u aan?

Om te beginnen wil ik opmerken dat een voorzitter niet meer kan bereiken dan dat de leden
van D66 willen dat er bereikt wordt. De voorzitter kan wel een rol vervullen in het proces
van het bereiken van consensus over wat we als leden van D66 - om te beginnen binnen de
partij - zouden willen bereiken. Als over drie jaar de leden in het algemeen spontaan
aangeven zich betrokken te voelen bij onze politieke partij, dan denk ik al heel wat
bereikt te hebben. De uitdaging die wil aangaan is te luisteren naar de leden, dat
voorbeeldgedrag verandert de partij in positieve richting, zo overbruggen we de kloof
tussen burger en politiek en kan een klimaat ontstaan waarbij de burger zich weer
betrokken voelt bij de politiek, de missie van D66.

2. Welke stijl van besturen heeft u? Gaat u de partij reorganiseren?

Dat is een goede en terechte vraag. D66 is opgericht als reactie op een regenteske
bestuurscultuur in Nederland. Meer dan eens hoor ik medeleden verzuchtingen verwensen over
regentesk gedrag in de top van onze partij. Mijn stijl van besturen is open, luisterend en
participatief. Als voorzitter wil ik diverse trajecten en processen binnen de partij
faciliteren. Ik streef geen reorganisatie na - tenzij de leden zich in meerderheid
daarvoor zouden uitspreken.

3. Mag een voorzitter zich met politieke zaken bezig houden of moet hij zich beperken tot
het besturen van de partij?

Binnen onze partij ligt de politieke leiding bij de voorzitter van de fractie van D66 in
de Tweede Kamer. Noodzakelijkerwijs betekent dat een politiek neutrale positie voor de
voorzitter.

4. Over welke onderwerpen wilt u de komende periode het debat in de partij aanwakkeren?

Een debat in de partij is nodig over hoe wij ons positiever en zelfverzekerder in de
politiek kunnen opstellen - ons programma is goed, het gros van de punten heeft de steun
van een (ruime) meerderheid van de burgers. Een debat is nodig over hoe wij allen een
bijdrage kunnen leveren om de leden van de partij te betrekken bij wat we doen. Als we als
gegeven aanvaarden dat de omvang van de fractie in de Tweede Kamer (bij stemmingen en
peilingen) de omvang van onze vertegenwoordiging in gemeenteraadsfracties en provinciale
staten bepalen, dan is een debat hard nodig hoe alle afdelingen en alle regio´s een
actieve bijdrage kunnen leveren zodat de omvang van de fractie in de Tweede Kamer (bij
stemmingen en peilingen) in overeenstemming is met de wens van de leden in onze partij.

5. Hoe kunnen politieke partijen de kloof tussen burgers en politiek verkleinen?

Radicale democratisering is het antwoord op deze vraag, een bestuur dat actief openbaar
is, en in de eerste plaats bereid is om te luisteren naar de wensen en verwachtingen van
de leden en de burgers.

6. Wat is uw huidige beroep/bezigheid?

Ik ben adviseur bij Arthur Andersen - een grote zakelijke dienstverlener -  met klanten
zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven. Ik ben verantwoordelijk voor de uitvoering
van projecten gericht op het verbeteren van de bedrijfsvoering, de beheersing van
processen en het managen van risico´s. Implementatie van veranderingen en het faciliteren
van veranderingsprocessen is een belangrijk onderdeel van de meeste projecten. En D66 is
de leukste bezigheid.

Ad Huikeshoven