OV-informatie gratis, of OV gratis?

wolter ates wates at EURONET.NL
Sun Oct 3 13:38:50 CEST 1999

Wim Kok wrote:

> Ik het kader van "leve de discussie" toch maar een mailtje om te
> beargumenten waarom ik tégen de OVR-motie ben.
>
> Iedereen lijkt het er over eens dat de OV Reisinformatie een geweldig
> initiatief is, zowel de telefoonlijn als de dienst (tot voor kort) op
> internet. Dit initiatief is genomen door particulieren." Knip"
Andor,
Uit de eerste mailtjes over dit onderwerp had ik begrepen, dat deze
dienst bestond van subsidies die nu waren gestopt. Naar mijn smaak gaat
de vraag van de motie dan ook niet verder dan het weer verstrekken van
subsidie. Niet het door de overheid overnemen van de functie, maar
misschien zou de motie dat dan moeten toespitsen. Verder denk ik dat je
iets te makkelijk heenstapt over "een paar kwartjes" om de informatie nu
te krijgen. Dat is net een extra strip van je strippen- kaart af.
Het gratis maken van openbaar vervoer is een heel ander onderwerp, een
aantrekkelijke propositie
en heel nuttig. Ik heb er vele malen gebruik van gemaakt, er zijn nogal
wat grote europese steden die voor toeristen een dag of weekkaart
verkopen die alle openbaar vervoer daarna gratis maakt. Nee natuurlijk,
maar zo voelt het wel. Heel leuk en je laat het wel uit je hoofd om de
auto te nemen.
Maar de discussie is niet nieuw, vele malen gevoerd maar de zichtbare
meerkosten voor de gemeenschap zijn verrassend hoog en de verwachtte
voordelen voor het  stadsleven zijn niet vooraf te bewijzen en maar
moeilijk in geld uit te drukken. Dan loopt de dicussie weer dood op de centjes.
Groeten Wop Ates