Alle (o.a. OV-)informatie gratis op Internet reglen bij wet?

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Sun Oct 3 13:49:54 CEST 1999

At 01:57 3-10-99 +0200, Wim Kok wrote:
>Ik het kader van "leve de discussie" toch maar een mailtje om te
>beargumenten waarom ik tégen de OVR-motie ben.

        Geen discussie om de discussie s.v.p. - het is duidelijk waar het om gaat
en waarover we het eens zijn.

>Wanneer wij (via D66) de overheid verzoeken deze dienst gratis te maken,
>betekent het dat er uit het potje openbaar vervoer geld moet worden
>vrijgemaakt (ten koste van andere diensten dus)

        Zoals je in het vervolg terecht opmerkt stellen die "andere diensten" niet
veel voor - dat geld kan (dus) beter besteed worden richting een dienst die
-voorzover ik weet- tamelijk perfect werkt.

>De uiteindelijke vraag is, of we beter uit zijn wanneer de overheid of
>daaraan gelieerde instanties weer alle OV-informatievoorziening in hun hand
>nemen teneinde deze gratis te maken. De ervaringen tot nu bewijzen nu bij
>uitstek dat het particuliere initiatief het blijkbaar een stuk beter doet,
>anders had deze motie er uberhaupt niet gelegen. Eén ding is zeker: als OVR
>gratis moet worden, zal het particulier initiatief waar we nu net zo
>enthousiast over waren weer verdwijnen.

        De motie pleit er NIET voor dit particulier initiatief de nek om te
draaien en deze dienst als overheid in eigen hand te nemen. Zoiets is
weliswaar een politieke gewoonte (zie de stagnatie die dit in de tachtiger
jaren opleverde wat betreft computers in het onderwijs op welk gebied -nu
nog- particuliere initiatieven gefrustreerd in plaats van gesubsidieerd
worden en het belastinggeld gaat naar grootse plannen van het Ministerie
van OCW die door deskundigen als "weggegooid geld" getypeerd worden) maar
het kan ook anders - vraag die particulieren hoeveel subsidie er nodig is
zodat zij hun diensten (weer) gratis kunnen maken - wat reclame op die site
toestaan zou ook een oplossing zijn (bijv. voor aantrekkelijke bestemmingen
voor dagtochtjes), dan betaalt het bedrijfsleven. Wellicht een algemeen
wetje dat diensten via Internet websites gratis *moeten* zijn op straffe
van een dwangsom?

>Ik zou het heel jammer vinden wanneer deze diensten - wegens succes
>notabene -  zouden verdwijnen of minder goed worden omdat sommigen
>principieel vinden dat informatie gratis hoort te zijn. Bovendien denk ik
>dat OVR er vanzelf achter komt dat hun 50c/p modemlijn slecht werkt: hun
>eigen telefoonlijn is dan veel handiger. Vroeg of laat keren ze vanzelf wel
>weer terug naar internet.

        Lijkt me erg onwaarschijnlijk - *technisch* gaat het wellicht niet meer
via het Internet maar daar merkt de gebruiker niets van: hij krijgt via
Internet toegang en de informatie verschijnt gewoon op zijn computer.

>Met nieuwe inventieve diensten die we van de logge
>vervoersbedrijven (en zeker van de overheid) niet hoeven te verwachten.
>Technisch is het bijvoorbeeld ook helemaal niet zo moeilijk om op je GSM
>door te krijgen waar bij welke halte tramlijn 9 nu is... Meer concurrentie
>in de OV-informatievoorziening is juist nuttig. Het lijkt me onverstandig om
>nu het privéinitiatief dood te drukken, juist omdat kwalitatief hoogwaardige
>informatie een belangrijke stimulans is voor  het openbaar vervoer.

        Helemaal mee eens - is echter geen argument tegen de motie, mogelijk reden
om hem aan te scherpen.

Arie

BetterSystems,
Prof.Dr.A.Dirkzwager,
Educational Instrumentation Technology,
Computers in Education.
Huizerweg 62,
1402 AE Bussum,
The Netherlands.
voice: x31-35-6981676
E-mail: mailto:aried at xs4all.nl

When reading the works of an important thinker, look first for the
apparent absurdities in the text and ask yourself how a sensible person
could have written them."  T. S. Kuhn,  The Essential Tension (1977).