OV-informatie gratis, of OV gratis?

Wim Kok wim_kok at DDS.NL
Sun Oct 3 01:57:58 CEST 1999

Ik het kader van "leve de discussie" toch maar een mailtje om te
beargumenten waarom ik tégen de OVR-motie ben.

Iedereen lijkt het er over eens dat de OV Reisinformatie een geweldig
initiatief is, zowel de telefoonlijn als de dienst (tot voor kort) op
internet. Dit initiatief is genomen door particulieren. Totdat deze
particulieren dit initiatief namen, was er alleen de gebrekkige informatie
van de vervoersmaatschappijen zelf en dat deze minder goed in elkaar zit,
weet iedereen die wel eens met het OV reist.

Wanneer wij (via D66) de overheid verzoeken deze dienst gratis te maken,
betekent het dat er uit het potje openbaar vervoer geld moet worden
vrijgemaakt (ten koste van andere diensten dus) om daarmee ofwel een nieuwe
(oneerlijk concurrerende) dienst op te zetten, ofwel om het initiatief van
OVR uit te kopen. Het gaat in ieder geval uiteindelijk meer kosten dan nu
het geval is. De paar kwartjes van de gebruiker naar OVR worden
ogenblikkelijk beantwoord met voor die gebruiker hele nuttige informatie. Ik
denk dat het een voordeel is wanneer de "betaler" precies merkt wat er met
zijn geld gebeurt. Ik betaal liever twee kwartjes om meteen te zien wat ik
terug krijg, dan dat ik drie kwartjes op de grote hoop gooi om de illusie
van een "gratis" dienst te wekken.

De uiteindelijke vraag is, of we beter uit zijn wanneer de overheid of
daaraan gelieerde instanties weer alle OV-informatievoorziening in hun hand
nemen teneinde deze gratis te maken. De ervaringen tot nu bewijzen nu bij
uitstek dat het particuliere initiatief het blijkbaar een stuk beter doet,
anders had deze motie er uberhaupt niet gelegen. Eén ding is zeker: als OVR
gratis moet worden, zal het particulier initiatief waar we nu net zo
enthousiast over waren weer verdwijnen. Daarmee verdwijnt ook een belangrijk
stuk inventiviteit die tot nu toe bijvoorbeeld voor de telefoonlijn en de
internet/modemdienst heeft gezorgd.

Ik zou het heel jammer vinden wanneer deze diensten - wegens succes
notabene -  zouden verdwijnen of minder goed worden omdat sommigen
principieel vinden dat informatie gratis hoort te zijn. Bovendien denk ik
dat OVR er vanzelf achter komt dat hun 50c/p modemlijn slecht werkt: hun
eigen telefoonlijn is dan veel handiger. Vroeg of laat keren ze vanzelf wel
weer terug naar internet. Met nieuwe inventieve diensten die we van de logge
vervoersbedrijven (en zeker van de overheid) niet hoeven te verwachten.
Technisch is het bijvoorbeeld ook helemaal niet zo moeilijk om op je GSM
door te krijgen waar bij welke halte tramlijn 9 nu is... Meer concurrentie
in de OV-informatievoorziening is juist nuttig. Het lijkt me onverstandig om
nu het privéinitiatief dood te drukken, juist omdat kwalitatief hoogwaardige
informatie een belangrijke stimulans is voor  het openbaar vervoer.

De discussie is echter iets dieper dan die twee kwartjes. Het gaat ook om de
visie van D66 op de toekomst van het OV.

Nederland gaat van mainport naar brainport, aldus een bekende one-liner.
Informatie wordt een steeds belangrijker economisch goed. Toch lijken
sommigen het nog volstrekt vanzelfsprekend te vinden dat voor het gebruik
van het openbaar vervoer betaald moet worden, terwijl reisinformatie gratis
hoort te zijn. Waarom kan het niet andersom? Volgens mij is informatie is
een kostbaar goed en moet linksom of rechtsom toch betaald worden.

Met het verdwijnen van Lovers blijkt dan (helaas) dat concurrentie in het
Openbaar Vervoer in Nederland maar beperkt effect heeft.

Om meer mensen in het openbaar vervoer te krijgen, heb ik een ander
voorstel. Ik zou graag zien dat het lokale openbaar vervoer gratis wordt.
Bus, tram en metro krijgen slechts een deel van hun opbrengst via de
strippenkaarten. De kosten van kaartverkoop en controle zijn bijzonder hoog.
D66 Amsterdam heeft enkele jaren een haalbaarheidsstudie hiernaar
aankondigd, als ik mij de krantenberichten goed herinner. André Testa van
het GVB achtte dit ook een serieus voorstel waar hij zeker niet onsympathiek
tegenover staat. Gratis openbaar vervoer lijkt mij een veel betere stimulans
voor het OV-gebruik, marktwerking bij de spin-off diensten zoals
informatievoorziening kan de kwaliteit daarvan stevig omhoog brengen en
(voor een deel) het OV-gebruik bekostigen.

Waarom durven we niet wat verder te denken dan de twee kwartjes waarvoor we
een prima service terugkrijgen? Concurrentie waar mogelijk maakt meer geld
vrij voor waar nodig. Als we daarnaast nog bereid zijn meer geld voor
openbaar vervoer vrij te maken (lijkt me goed) dan schept dat voldoende
mogelijkheid om echt wat verder te gaan.

Groet, groet,
Andor.