Studiefinanciering versus privacy

Kaj Leers fender at DDS.NL
Sun Oct 3 03:48:58 CEST 1999

Geachte heren/dames,

Ik wil u allen graag wijzen op een zeer vreemde anomalie in het huidige
Nederlandse bestel. Het gaat hier om het volgende:

- De Informatie Beheer Groep (de instantie die gaat over o.a. de
studiefinanciering) heeft als stelregel dat
  er geen informatie over studenten aan derden wordt doorgespeeld, uit
reden van privacy. Dit is een regel
  die BIJ WET is vastgelegd. De IB-Groep klopt zich daarover op de borst.
Echter, toen ik met mijn studie
  begon, kreeg ik binnen twee weken na mijn inschrijving als student, een
bericht van mijn bank (ABN-    Amro): 'Beste heer Leers, wij hebben
begrepen dat u student geworden bent, en dus heeft u recht op onze
Studenten-rekening...' Toen ik mijn studie opzegde (meerdere job
opportunities in het journalistieke veld)        en aldus mijn
studiefinanciering bij de IB-Groep opzegde, kreeg ik ongeveer anderhalve
week na mijn      opzegging een brief van mijn bank: 'Beste heer Leers, wij
hebben begrepen dat u uw studie heeft opgezegd.    Hierbij vervalt uw recht
op onze Studentenrekening...'

De case is duidelijk: de IB-Groep VERKOOPT of DISTRIBUEERT informatie over
derden aan commerciele instanties. Dit is een overduidelijke overtreding
van de wet op de privacy (zoals gepropageerd door de IB-Groep zelf) en
minstens een flinke rechtszaak waard, waarop maar 1 conclusie mogelijk is:
het aftreden van minister Loek Hermans als minister van Onderwijs. Hij is
tenslotte de hoofdverantwoordelijke.

Ernstiger kan niet. Ik hoop dat de D66-fractie hierover aan de bel gaat
trekken. Doet zij dat niet, dan verlies ik (D66-er van het eerste uur) mijn
vertrouwen in deze partij, en zal ik zelf een rechtszaak beginnen.

Vriendelijke, doch strijdbare groet,

Kaj Leers.