Fw: Millenniumcongres live op INTERNET te volgen ???

M.J. Ahne mjahne at HOME.NL
Sat Oct 2 01:07:25 CEST 1999

Andor schreef:

> Nee hoor, valt reuze mee. Zo'n twee jaar geleden hebben we het D66-congres
> live op internet gebracht. Met geluid, video, intervieuws, chatsessies en
> wat iets meer zij. Hebben we nog een leuk stuk op pagina 3 van de Volkskrant
> mee gehaald. D66 was de eerste partij met een congres dat via internet was
> te volgen, de eerste met chatsessies met haar kamerleden, de eerste met een
> digitaal spreekuur en de eerste met een eigen CD-Rom. Jammer alleen dat Zalm
> Roger net voor was.

Hier heeft Andor natuurlijk gelijk, het ging hier om een congres kort
voor de verkiezingen in 1998. Daarna heeft de partij de opgebouwde
voorsprong echter volledig uit handen gegeven. Een korte opleving was er
toen Loesewies lijsttrekker werd voor het EP, ik heb echter het idee dat
haar site en haar toespraken meer als een prive initiatief gezien moeten
worden.

Ik heb al eerder op deze lijst mijn verwondering uitgesproken dat het
najaarscongres van 1998 of op z'n minst het voorjaarscongres 1999 (omdat
een tweedaags congres zich hier misschien beter voor leent) niet via
internet te bezoeken waren. Op die momenten hadden we de voorsprong
verder kunnen uitbouwen, nu is er geen sprake van stilstand geweest maar
van achteruitgang. De enige vooruitgang die we als partij hebben geboekt
is de nieuwe site (waar ook het spreekuur met de fractie meteen na de
verkiezingen al weer is verdwenen).

Iedereen die ook maar iets van internet weet weet ook dat je hier
regelmatig moet vernieuwen wil je voorloper blijven. Voor een politieke
partij is dat wat makkelijker omdat in die wereld de opkomst van
internet wat langzamer gaat waardoor je met minder
inspanning/vernieuwing toch vooruitstrevend kunt zijn. De wijze waarop
in 1998 het congres op internet werd gebracht was toen nieuws, de
publiciteit daarom was goed. Ik hoop dat de Volkskrant in een artikel op
22 november wil aangeven hoe serieus D66 het internet en haar kiezers
neemt op het moment dat er geen verkiezingen in aantocht zijn. (als de
partij, lees het HB of de congrescommissie, zichzelf, de partij en het
internet serieus neemt zal dit wederom een positief stuk betekenen, doen
ze dat niet dan volgt een terechte publieke afstraffing.

Marc-Jan Ahne
Deventer