Voorzitterschap: Schandelijke Suggestie

Michiel Scheffer mrscheffer at WXS.NL
Fri Oct 1 23:48:03 CEST 1999

Beste Bettie en Lijsters,

De suggestie dat Gerard Schouw een pion is van de fractie is een
schandelijke suggestie. Ik zeg het zo en ik zeg het vanuit de manier
waarop ik Gerard Schouw het afgelopen jaar heb leren kennen. Het idee
alleen al is te bespottelijk om waar te zijn. D66'ers zijn te
eigenzinnig om uberhaupt maar een pion van de fractie te zijn. Bovendien
is het Voorzitterschap van onze partij in deze dagen een te zware
functie, met teveel offers voor priveleven om voor te kiezen in de rol
van een pion. Wellicht heeft Gerard Schouw de steun van de fractie, zo
wordt wel vernomen, maar al is dat een voldoende voorwaarde om te kunnen
werken het is geen noodzakelijke voorwaarde.

WAT IS ER WEL BELANGRIJK

Veel belangrijker is dat Gerard Schouw als en van de eerste in onze
partij het LEF heeft gehad om aan te kaarten dat een kritische bezinning
over de stand van de partij heeft uit laten gaan afgelopen najaar. Dat
heeft hem, voorzover ik weet, geen complimenten van het bestuur noch van
de fractie opgeleverd. Maar het geeft aan dat hij weet wat leeft in de
partij en dat hij een onafhankelijk oordeel durft te vellen. Het ware
beter gewest als zijn conclusies de basis waren geweest voor een plan
van actie om de partij dan al tot leven te brengen. Nu krijgt hij die
kans om zijn voornemens werkelijkheid te laten worden. Niet alleen: maar
door samenwerking in de partij te bevorderen.

Dat hij dat kan heeft hij bewezen. Op dit moment is de SWB de enige
groep waar inhoudelijk elan van uitgaat, bijvoorbeeld met conferenties
over de democratisering van het bestuur, over de conmcretsisering van
een vitale economie. Dat Gerard samenwerking kan bevorderen is en zal
ook blijken. Eind Mei hebben SWB en Programmacommissie het start gegeven
aan een project Sociaal-Liberale perspectieven waarin de geuzennaam ons
gegeven door Opschudding en omarmt te Gouda een nadere concretisering
wordt gegeven. Fractie en bestuur hebben zich achter dit initiatief
geschaard.

Twijfelen aan de organisatorische capaciteiten van Gerard Schouw wordt
ook door jou, Bettie, niet gedaan. Ook die zijn voldoende bewezen in
zijn functie als wethouder, binnen de partij en ook in zijn werk.
Uiteindelijk gaat het daar om heeft een kandidaat de vaardigheden om de
partij te inspireren om de partij te laten spreken, om discussie te
bevorderen en uiteindelijk om een krachtig signaal op een geloofwaardige
wijze en zonder toeters en bellen aan de fractie duidelijk te maken.

Daarop moeten we Gerard, en alle andere kandidaten op beoordelen. Zijn
kennis van de organisatie, de lokale politiek en de wandelgangen van de
tweede kamer maken van hem een unieke en getalenteerde kandidaat. We
mogen blij zijn dat hij ter elkde ure bereid is gweest zich te
kandideren, want godverdomme het is geen eenvoudige taak.

Mijn steun heeft hij, dat weten jullie dan,

VRGR    Michiel Scheffer