nieuwe belangenorganisatie internetgebruikers?

Henk Bosch Henk.Bosch at NET.HCC.NL
Mon Nov 29 10:44:33 CET 1999

Beste mensen van deze lijst,

Ik deel met de meeste anderen op deze lijst de zorg dat internet (mogelijk
niet overgenomen) maar wel grondig vervuild zal worden door het
bedrijfsleven. Nu al moet je bij het zoeken 'waden' door de advertenties.
Wij (de gebruikers) laten het wel zelf toe: door gratis providers te nemen
en de niet gratis providers niet te dwingen de advertenties te weren. Een
'gratis' internet verbinding moet uiteraard wel worden betaald, en dat
geschied door advertenties te verkopen.
Wat internet betreft zie ik een volmaakte parallel met televisie reclame.
Met z'n allen waren we niet bereid (voldoende) te betalen voor een publieke
omroep en nu zitten we met door het bedrijfsleven geselecteerde programma's
zoals oude pulp uit Amerika en 'krimi's' uit Duitsland. Eenzelfde
ontwikkeling kunnen we bij het internet denk ik tegen gaan of vertragen door
de reclame zo veel mogelijk ineffectief te maken: niet kopen, mensen in je
omgeving opvoeden, etc. Bedenk daarbij dat alle reclame die verder gaat dan
voorlichting een maatschappelijk verlies (=nationaal economisch gezien
weggegooid geld) betekent. Voor het individuele bedrijf is dat natuurlijk
anders. Die wegen marginale kosten af tegen marginale opbrengsten, zonder -
uiteraard - te bedenken dat hun winst afgaat van die van de concurrent. In
feite is dit ook een voorbeeld van 'tragedy of the commons' (zoals
milieubederf, overbegrazing in sub-Sahara Afrika). De gebruikelijke
oplossing van dit probleem is overheidsingrijpen. Bij Internet zou dat al
een mondiale organisatie moeten zijn (zoals ook bij het mondiale milieu).

Groet,

Henk Bosch