Wie begrijpt het ???

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Mon Nov 29 10:13:51 CET 1999

Pieter Lodder schreef:
>Ik ken de getallen niet uit mijn hoofd, maar het zou mij niet
>verbazen dat een land als Nederland per hoofd van de bevolking meer uitgeeft
>aan defensie dan landen zoals India en Indonesie

Absoluut gezien misschien wel, maar procentueel (in vergl. met BNP of modaal
inkomen) gezien zeker niet.
Daarnaast is het weer wel zo dat de definitie van defensie-uitgaven per land
verschilt. In Indonesie vallen de kosten voor ontwikkeling en lancering van
telecomsatellieten voor een groot deel ook onder het defensiebudget. Daar zit
nl. veel research in. Behalve dat defensie deze satellieten voor eigen
doeleinden gebruikt, zijn ze officieel primair ter bevordering van de civiele
communicatie tussen de eilanden.
Het is dan dus ook geen goed idee om bij modellen over besteding van
ontwikkelingsgeld alle potentiele ontvangende landen over een kam te scheren.
En dat gebeurt nu wel een beetje, heb ik het gevoel.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt door de opsteller beschouwd als persoonlijke
correspondentie en dient als zodanig behandeld te worden.