Adviesraad

Michiel Scheffer mrscheffer at WXS.NL
Wed Nov 24 08:57:40 CET 1999

Beste Lijsters,

Aangezien mijn naam is genoemd in het kader van de stemming over de
adviesraad is een toelichting op zijn plaats. Laat ik voorop stellen dat
binnen de PC de opvatting over de adviesraad een vrije kewstie is. Ik
heb op het congres enkel gesproken over de functie die de AR vervult
voor de politieke meningsvorming. Wat mijn eigen opvatting over de AR is
doet niet ter zake.

Laten we even voorop stellen dat de Adviesraad een Adviesraad is en dat
de adviezen niet bindend zijn. Laat ik het zelf hardop zeggen: de PC zal
adviezen van de AR zeker niet altijd als bindend beschouwen, want het is
nog altijd maar één van de instrumenten die de PC tot haar beschikking
heeft. Soms kan een stemming binnen de AR vooral aanleiding zijn om te
zoeken naar betere argumenten. Daarnaast is de AR vooral een (niet
bindend) alternatief voor het congres in de voorbnereiding van het
programma. Daar kan een visie besproken worden en van meerdere kanten
worden belicht. Nu het aantal congresthema's dat behandeld kan worden
teruggevallen is tot 6 is het ook goed om de 13 andere thema's van het
programma te bespreken in een landelijk gremium.

Er zit veel goeds in de motie van Leiden dat de AR afgeschaft kan
worden  als de andere instrumenten (plaforms en ledenraadpleging)
aangenomen worden. Dan blijft de vraag open of dit inderdaad
alternatieven zijn. het partijreferendum en de ledenraadpleging zullen
binaire keuzes voorleggen, daar waar de AR vaak ook een discussie voert
met argumenten pro/contra. De PC is vaak meer in de argumenten
geinteresseerd dan in de standpunten. We zijn dan ook eerder voor een
debat-democratie dan voor een ja/nee democratie. Ik wil nog wel zien wat
het referendum en de ledenraadpleging oplevert alvorens de AR wordt
opgeheven.

Het blijft echter jammer dat geen andere weg is bewandeld, die door
Gerard Schouw is voorgesteld in oktober 1998: het versterken van de
regio als arena voor politieke meningsvorming. Dat is de weg die de PC
bij voorkeur inslaat: politieke wislvorming naar regio's en afdelingen
brengen om zo ook dienstverlenend te zijn en de aantrekkelijkheid van
ARV's en AAV's te verhogen.

Tenslotte dit. Een verfrissing van de AR is dringend gewenst. Er zitten
veel goede mensen in, veel mensen die een sterk denkraam hebben en
denmocraten pur snag zijn. Maar de gemiddelde leeftijd van de leden van
de AR ligt wel boven de 50 en dat heeft nogal eens invloed op de
opstelling. Een advies aan opschudding en anderen: if you can't beat
them join them.

Michiel Scheffer