adviesraad referendum

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Tue Nov 23 20:00:16 CET 1999

Joris van den Wittenboer schreef:

> Laat je persoonlijke oordeel over de AR als zodanig nu
> eens uit je oordeel over de plannen.

Ik maak uit de reacties op dat ik misschien niet zo duidelijk ben
geweest.

Mijn belangrijkste bezwaar is tegen het gebruik van het _woord_
referendum voor de ledeninspraak van de AR. Een referendum is
bindend en wordt ofwel door de stemmers geïnitieerd ("facultatief
referendum"), ofwel automatisch uitgeschreven (bijv. bij een
verdrags- of grondwetswijziging) ("verplicht referendum"). Anders is
het een plebisciet of een opiniepeiling, en daar moet je mee
uitkijken als het op interpretatie aankomt. Waar ik me aan stoor is
dat tegenwoordig van alles en nog wat een "referendum" genoemd
wordt -- niet omdat ik een taalpurist ben, maar omdat ik hecht aan
duidelijke democratische principes. Zo is een door de gemeenteraad
"gekozen" burgemeester in mijn ogen ook niet gekozen maar benoemd,
en geldt dat ook voor de Eerste Kamer. Ik vind dat we als D66 niet
moeten meedoen aan dit soort woordinflatie.

Daarmee nauw samenhangend is het tweede bezwaar. Het woord
referendum suggereert dat de uitslag op de een of andere manier "de
mening van de leden" weergeeft. De term geeft die uitslag een zekere
status, die men er in de AR kennelijk ook aan toekent (of men weet
niet wat een referendum is, dat kan ook). Dat lijkt mij echter niet
verstandig, omdat de gekozen vorm (internet, beperkte
keuzemogelijkheden niet geïnitieerd door het electoraat,
onduidelijkheid over hoe meerkeuze-antwoorden (vraag 4) verwerkt
worden in de uitkomsten) van zichzelf geen representatieve "mening
van de leden" oplevert. Die mening zal (zeker bij de
meerkeuzevragen) op een verstandige manier uit de uitslag
geïnterpreteerd moeten worden.

Daarom vind ik, zoals ik al schreef, de ledeninspraak bij de AR
_wel_ een goed initiatief, maar zou ik daar zo min mogelijk bindende
status aan willen toekennen. Het woord "referendum" is in dit
verband misleidend en absoluut niet op zijn plaats.

Nog een paar slotopmerkingen:

> Stemmers bepalen bij een referendum natuurlijk nooit zelf
> de agenda Herman en de vraagstelling ook niet. Als er
> handtekeningen opgehaald worden voor een referendum wordt
> de agenda ook bepaald door een aantal stemmers. Als ik
> perssonlijk dat referendum op een ander tijdstip
> wil dan kan ik echt dat referendum niet tegenhouden.

Wat is dit nu weer voor argument: dan kun je verkiezingen voortaan
ook wel afschaffen! (als individuele kiezer heb je immers toch geen
invloed op de uitslag, dus waarom zou je überhaupt verkiezingen
houden)

> Ik ben niet naar het congres gegaan dus vertel het me als
> ik achter loop maar we hebben als D66 geen enkele vorm
> van een partijreferendum en ook de plicht om naar een
> congres te gaan om je stem te kunnen laten gelden is
> achterhaald.

Het tweede voorstel van het HB om het partijreferendum in te voeren
heeft het uiteindelijk gehaald. Het had trouwens niet veel gescheeld
of het compleet onzinnige eerste voorstel van het HB was aangenomen,
maar dankzij enkele oplettende leden buiten het HB (het HB weet
blijkbaar _ook_ al niet wat een referendum is) kon nog net op tijd
dat tweede voorstel worden ingediend. Dat tweede voorstel verdient
overigens ook bepaald geen schoonheidsprijs, maar het is tenminste
iets.

Niemand (inclusief Opschudding in het _aangenomen_ voorstel de AR af
te schaffen) heeft overigens ooit gesuggereerd dat de AR moest
worden afgeschaft voordat de alternatieven (tevens
Opschuddingsvoorstellen) waren ingevoerd. Dat wordt er in de
AR-propaganda wel van gemaakt, maar het is niet zo. Nu de
alternatieven voor consultatie (referendum, non-territoriale
platforms en de ledenraadpleging) daadwerkelijk worden ingevoerd is
de AR dus volmaakt overbodig geworden. Maar om het met Chido
Houbraken en Mark Giebels te zeggen: Kennelijk prefereert men in
onze partij getrapte ledenraadpleging boven directe
ledenraadpleging. Dat zegt iets over het democratisch besef van de
D66-leden, en van wat het zegt wordt ik niet optimistischer.

Groeten,

Herman Beun                             Brussel, België, EU
HermanB at bigfoot.com        http://www.bigfoot.com/~HermanB/