doembo platform

Michiel Scheffer mrscheffer at WXS.NL
Wed Nov 24 09:13:03 CET 1999

Beste William en andere lijsters,

De doemdenkers en de groeidenkers (hier als geuzenamen gebruikt) hebben
altijd naast elkaar in de partij geleefd. Zowel Schumpeter als
Schumacher hebben leden van D66 geinspireerd. Ze hebben ook allebei hun
plaats en het gaat niemand aan om de ene of de andere groep te
verketteren of uit te bannen uit het gedachtegoed van de partij. Je
verbazing, William, is hopelijk gefeinsd want de voorstanders van
ontkoppelde groei lopen al langer mee, en het standpunt van thom de
Graaf is niet anders dan voorheen ingenomen, in het verkiezingsprogramma
en eerder in speeches van Wijers en Terlouw.

Het gaat er niet om elkaar te verketteren of met schaamrood rond te
lopen. waar het om gaat is een scenario van duurzame ontwikkeling te
bouwen. Een economie van evenwicht, maar ook van innovatie, een economie
die ten dienste staat van leefbaarheid. Im weet niet of dat een economie
van nul-groei is. Ik ben nog geen econoom -laat staan een ecoloog- tegen
gekomen die een geloofwaardig model van nul groei heeft ontwikkeld. Ik
ben ook nog geen econoom tegen gekomen die kan uitleggen hoe de groei
stil zet zonder dat de investeringen dalen, de werkloosheid groeit, de
belastingdruk toeneemt, de staatschuld steigt en de absolute (en niet de
relatieve zoals we nu waarnemen) armoede toeneemt.

Ik zou het als Voorzitter PC zeer en ik kan niet bendrukken hoe zeer ik
dat waardeer als een groep D66 leden een 0% Groei scenario op een
geloofwaardige manier uitwerkt. Wat roepen in overigens een scherp en
angstaanjagend proza is een ding, een scenario en een strategie
ontwikkelen is iets anders. Als het domebo platform daarin slaagt (evt.
met onze hulp) dan krijgen ze van ons de hoofdprijs.

Ik hoor graag of deze uitadiging wordt aangenomen. Aangehecht ter
inspiatie een (gedateerde) reflexie van mijn kant over het begrip
eeconomische groei.

VRGR    Michiel Scheffer