scheidende / komende voorzitter

Michiel Scheffer mrscheffer at WXS.NL
Mon Nov 15 12:50:18 CET 1999

Beste Bettie en andere lijsters,

Nu lijkt het me wel mee te vallen hoe op Tom Kok's uitspraken is
gereageerd. Er is geen sprake van verkramping en de nuance in Tom's
uitspraken is door velen goed gevat. De vraag is niet zozeer of er een
bredere sociaal-liberale beweging komt maar vooral hoe en door wie zijn
impuls. De vraag is daarbij vooral of D66 aan centrifugale krachten
bezwijkt omdat elk van ons aan de rechter of linker kant van een wiel
gaat hangen of dat wij de makelaar zijn tussen mede-rezigers die nu nog
in andere constellaties optreden. Die vraag is nog niet beantwoord, en
Tom Kok geeft ook niet aan welke condities vervult moeten worden om
hiertoe te komen. Een breed pad van orientatie lijkt me onvoldoende het
gaat veel meer om een gedragen strategie en een wervend leiderschap.

Wellicht een taak voor de aankomende voorzitter die de inhoud en visie
heeft om D66 te openen naar anderen. Paradoxaal daarbij is dat de
kandidaat die je telkenmale caricaturiseertr als en "pion van de
fractie" daar eerder toe in staat is dat enig ander. Het is overigens
een illusie te denken dat dit van de voorzitter alleen komt. Of de
Voorzitter nu Sietske van Oogen, Leo Stoter, Gerard Schouw of Tom Kok
heet hij/zij zal samenwerking in de partij moeten bereiken om enige
verandering teweeg te brengen. Veranderingen zijn niet het resultaat van
een brilliante visie maar van discipline in de gezamelijke uitvoreing
van een breed gedragen gedachte.

We zien elkaar zaterdag - ik verwacht van je dat je een stemverklaring
aflegt.

VrGr    Michiel Scheffer