salaris vertegenwoordigers d66] - nieuw stelsel

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Mon Nov 15 13:08:39 CET 1999

Henk Vreekamp schreef:

>. Zelfs bij de SP
>zit geen bijstander o.i.d. in en rond het parlement, de PvdA had er ooit
>eentje, uiteraard een vrouw als excuustruus.

Voor zover mijn informatie strekt is dit onzin.
Op lokaal niveau haalt de SP hier zelfs meer dan 50%.

Bedenk dat er zowel voor bijstanders als ondernemers een barbier van Sevila
effect geldt: men verliest z'n oude status zodra men de baan accepteert.
Eenzelfde "selection" mechanisme is werkzaam voor andere werklozen,
arbeidsongeschikten en 65+-ers.

>Dat egalitaire van de SP gaat uit van het huidige vergoeding-stelsel. En
dat
>stelsel moet dus anders.

Het mooie van het SP systeem is dat in de praktijk gebracht wordt dat je met
dratische loonmatiging de output van de organisatie enorm kunt verhogen. Net
zo succesvol als zorg, onderwijs en wetenschappen in de voormalige
communistische landen.

In ons markt-mechanisme geldt dat wie zich uit de markt prijst niet aan de
bak komt. Dat vind ik een prima stelsel, ook voor veelverdieners die
zichzelf uit de politiek prijzen.

MVG,
Max Kok