Vernieuwing partijenstelsel ofwel: over innovatie en innovatoren in D66...

Theo Veltman theoveltman at HOTMAIL.COM
Mon Nov 15 00:56:14 CET 1999

Hallo allemaal,

Over nieuwe partijen en innovatoren (ofwel: lastige mensen):

INNOVATIE
Radicale democratie moet mi ook worden ingevuld van binnen uit naar buiten
met conrete én werkbare ideeen. Ideeen over hoe nieuwe netwerkachtige
organisaties met groepen van een steeds wijzigende samenstelling samen
kunnen werken om een gemeenschappelijk geheel te helpen onderhouden en op te
bouwen. Dat geheel noemen we samenleving. Dat onderzoek naar nieuwe
mogelijkheden moet gebeuren, zonder dogmatisch te zijn ten aanzien van het
voortbestaan van politieke partijen zoals we die thans kennen.

Júist D66 moet daarom nadenken en experimenteren, alleen en met anderen,
buiten D66 en in de samenleving (!), om nieuwe mogelijkheden te verkennen,
fouten te maken en te leren opdat er manieren komen waardoor velen
geinvolveerd willen en kunnen zijn vanuit hun kennis en verantwoordelijkheid
met invloed op de inrichting en de werking van onze samenleving, nu en in de
toekomst. Laten we verder de kritiek van anderen (mn journalisten en andere
politici) vooral de kritiek van anderen te laten.

Loslaten is lastig, blijkt altijd weer in alle situaties, persoonlijk en
zakelijk, voor individu, groep en natie.

IDEEEN TOM KOK
Met Tom Kok denk ik dat D66 nog niet moet worden opgeheven. Met Tom Kok denk
ik dat het goed is indien we actief DOEN. Dat 'doen' betekent nadenken, maar
vooral gewoon proberen welke vormen en instrumenten, in welke samenhang het
beste resultaat genereert bij het betrekken van zoveel mensen bij
beleidsontwikkelproccessen enerzijds en bij besluitvorming rond maatregelen
bij maatschappelijke issues (wetten of id) anderzijds.

Verder denk ik dat de suggesties van Tom tav samengaan met gelijkgestemden
uit andere partijen interessant zijn. Overigens ga ik er van uit dat hij
niet heeft beoogt een en ander te beperken tot mensen die toevallig lid zijn
van andere politieke partijen en dat mensen die helemaal nergens lid van
zijn ofwel deel zijn van een NGO bijvoorbeeld, ook heel welkom zijn.
Vooralsnog ga ik er van uit dat er bij innovatie ook aantrekkingskracht
ontstaat op anderen en uit innovatie kan veel nieuws ontstaan. Dat kan een
nieuwe paarse partij zijn zoals Tom Kok bedoeld; het kan een groter D66
zijn; het kan een heel nieuw netwerk zijn. Misschien moeten radicale
democraten gewoon de moed hebben om de eersten te zijn en het te
proberen.......

INNOVATOREN EN SUCCES
Tenslotte: democratie is ruimte voor alle geluiden, ook die welke ons
misschien niet meteen welkom zijn of lijken. Het spreekt enorm voor de
integriteit van D66 dat een man als Tom Kok met een ander geluid en in
enkele opzichten wellicht non-conformistisch partijvoorzitter kan zijn.
Eén van de goeroes op het gebied van organisatie-inrichting (Leavitt) heeft
eens geschreven (Corporate Pathfinders) dat succesvolle organisaties ruimte
hebben/maken voor zg innovators. Alleen dan kan een organisatie gezond
blijven. Die mensen immers zijn lastig. Ze zetten je aan het denken, of je
het wilt of niet. Ze stellen vragen die weer werk opleveren en soms
bedreigend lijken; begaan fouten bij hun experimenten die soms lastig zijn
en een enkele keer verkeerd uitpakken etc. Tot je er achter komt dat die
vragen, acties, voorstellen ed de organisatie gezond houdt: scherp,
slagvaardig (er is al eens over nagedacht) en ook vaak voorlopend op andere
(die te weinig aandacht geven aan dat soort mensen).

Omdat D66 nu wat minder succesvol LIJKT, zou je kunnen denken dat dit niet
opgaat. Dat D66 nu even wat minder succesvol is, is mi echter vooral te
vinden in een verleden waar te weinig aandacht is geweest voor andere
geluiden; een te grote zelfgenoegzaamheid naar binnen én naar buiten en
vooral een te grote voorzichtigheid. Mijn indruk is dat dit is gewijzigd;
een goede zaak.

Lastig wellicht; ik ben blij met innovatoren als Tom Kok. Het houdt ons
scherp, óók als we het niet eens zijn (of juist dan).

Bedankt Tom,

Theo