scheidende voorzitter

Mevr. B.S. van Lente-Groen bsgroen at XS4ALL.NL
Sun Nov 14 14:56:21 CET 1999

Met verbazing lees ik keer op keer de negatieve reacties op uitspraken van
onze voorzitter. Waarom niet de positieve dingen halen uit zijn uitspraken
en daarover gaan discussieren?

Tom Kok heeft in zijn interview een voorzet gegeven voor het nadenken over
de positie van onze partij. Mij lijkt dat alleen maar positief. Immers, het
gaat niet goed met D66.
Na een nederlaag is het toch goed te kijken waar de fouten hebben gelegen
en waarom wij de kiezer zo van ons hebben verwijderd.
Waarom de pretentie hebben dat wij het allemaal zo goed doen, maar niet
begrepen worden?
Blijkbaar doen we het minder goed dan andere partijen anders hadden de
kiezers wel massaal voor D66 gekozen.
Onze ideeën over bestuur worden langzaam overgenomen door andere partijen.
Ik kan geen enkel vernieuwend idee vinden bij onze politieke
vertegenwoordigers. Al jaren hoor ik niets nieuws, behalve misschien bij
Hans Wijers in het vorige kabinet en Roger van Boxtel en Annelies Verstand
nu.
Wat doet Els Borst voor goeds en nieuws in de zorgsector, waar ze inmiddels
al bijna 6 jaar de scepter zwaait?

Als wij al onze oorspronkelijke idealen hebben verwezenlijkt en niets
vernieuwends te brengen hebben in het Nederlandse politieke spel, lijkt het
mij niet vreemd na te gaan denken over opheffing van de partij. Of dan een
nieuwe partij moet worden opgericht, is voor mij een stap te ver, maar kan
best tot de mogelijkheden behoren.

De gedachten van Tom Kok hierover zijn interessant. Misschien moeten we wel
naar een 3 of 4 stromenland.
Laten we er in ieder geval positief over discussieren in plaats van
negativisme tentoon te spreiden dat nergens toe leidt.