'Nieuw Paars'

B.Buma stractic at EURONET.NL
Sun Nov 14 15:28:52 CET 1999

Zo jammer,
Hebben we weer een leuke knuppel in het hoenderhok en maken we het weer
persoonlijk:
"beledigend; dom; bij jou altijd weer aan schort;"
Terwijl het zoveel leuker is om te zien of er in "visioenen" (per defintie
dus geen waarheid, en dus ook niet als zodanig te beoordelen) dingen te
ontdekken zijn waar je wat mee zou kunnen.
Veel mensen reageren negatief op het verhaal van Tom omdat dit voor de
partij niet goed zou zijn. Ik heb de neiging ze daar gelijk in te geven.
Maar voor "de beweging" is het een prima verhaal. Welke beweging ? Daar ging
het verhaal van Tom over.
Wie meer wil weten over de beweging doet er goed aan juist naar dit soort
verhalen te luisteren.

De opmerkingen van Marc Fluks over hoe je de toekomst moet bekijken en hoe
je die kunt plannen, deel ik niet. Stevig in de werkelijkheid staan en
extrapoleren is een bewezen manier om per definitie fout te zitten. Juist de
discontinuïteiten bepalen de ontwikkelingen. En discontinuïteiten laten zich
door extrapolatie niet zien. Reden waarom (lange termijn) strategische
planners steeds vaker met scenario planningsmodellen werken. Een van de
voorwaarden voor het ontwikkelen van scenario's is dat je ook , of juist
kijkt naar die dingen die nu onmogelijk lijken. (Zoals Shell nadacht over
een veel hogere olieprijs ruim voor de eerste oliecrisis en had nagedacht
over de mogelijkheid en de consequenties van het instorten van het Oostblok
toen we nog midden in Star Wars zaten).

Ook ik heb het gevoel dat er in andere partijen meer mensen rondlopen met
een gelijksoortig gedachtegoed dan dat ze gedefinieerd woren door het
(vrijwel afwezige) verschil tussen de formele partijkaders. Dit gedachtegoed
heeft te maken met iedeeën over "de Nieuwe economie" , explosie van
innovatie, global village, "klanten-zelfsbestuur"(Linux b.v.), het nieuwe
welzijn, instortende muren (niet alleen De Muur) , de verwondering en een
diepgaand gevoel dat onze huidige besturingssystemen langzamerhand echt
ontoereikend zijn en dat over twintig jaar zeker zullen zijn.

Ikzelf zou er de kleur Paars niet aan willen geven, ik begin liever met een
wit vel papier
maar daarmee heeft Tom's visie of die van een ander niet minder waarde.
Visie is geen kwestie van waar of niet waar
en er zijn maar heel einig dingen welke in welles - nietes discussies zijn
opgelost.

Ik wens iedereen nog vele visies waarvan ze schrikken toe,

Bo Buma