Verzekeringen: overgangsgebied

henk vreekamp vreekamp at POBOX.UU.NL
Fri Nov 12 11:39:43 CET 1999

Beste PC'ers (Windows 2000? of Window Dressing 66?),

Afgezien van enkele nadelige overgangseffecten, lijkt me de nieuwe
ziekenfondsregeling redelijk. Een ideetje. Misschien kunnen we bepaalde
schokken in premiebetaling wat dempen door de instelling van een duaal
systeem vanaf een bepaald inkomen tot aan de ziekenfondsgrens. Mensen in de
top van de ziekenfondspremie krijgen de kans om bepaalde risico's te
herverzekeren bij particulier zorgverzekeraars. Is omgekeerd een dergelijke
regeling ook niet toepasbaar voor mensen met een handicap die wegens inkomen
uit het ziekenfonds rollen en enorm duur uitkomen bij winstzoekende
verzekeraars?

Zou de creatie van een overgangsgebied tussen fonds en winstmakers veel
onrechtvaardigheid in premie en faciliteiten kunnen voorkomen? Is hierover
al eens gedacht?

Henk Vreekamp, Utrecht