congresresolutie - echt nodig?

henk vreekamp vreekamp at POBOX.UU.NL
Fri Nov 12 11:39:35 CET 1999

Beste Mark,

Ik vind je opmerkingen bemoedigend. Maar er zijn toch wel wat bezwaartjes.

- Je suggestie van frontvorming met het CDA lijken me onrealistisch.

- Kern van Pepers betoog was o.a. de enorm uitdijende regelgeving
('juridisering') die de samenleving ondoorzichtig maakt en participatie
belemmert. Zijn oplossing was vaag en zie ik ook niet zitten, maar zijn
analyse deel ik wel. En dit is precies een zwak punt van liberalen van welke
soort ook: de pogingen de individu te temmen door te dreigen met een kaste
van bureaucraten terwijl men tegelijk tegen bureaucratie is. Een beroep op
een zekere collectiviteit zou niet misstaan. Of durft die afschuwelijke hoop
jurrristen binnen D66 zichzelf niet overbodig te maken? Beroepsziekte?

Laten we nu eindelijk eens erkennen dat een verzuilde staat gebaseerd op
ideologische ijsmassa's mensen kleineert en verduft, terwijl een liberale
regelstaat de mensen wanhopig of stapelgek maakt. Met als dreigend voorbeeld
de handelwijze en regelgeving rond illegalen (ook wel asielzoekers genoemd)
en de willekeur, het steeds wijzigen van regels etc. De wijze waarop de
(sociaal)liberale elite omspringt met illegalen vormt qua symboolwerking een
regelrechte bedreiging van de legalen, de burgers dus. Ons.

- Qua programma kun je je wel radicaal-democratisch opstellen. Maar de
praktijk geeft de doorslag. Over de TK wordt hier vaak al gebabbeld. De
lokale vloer blijft dan onderblicht: in Utrecht hebben we bestuurders die
niks zien in referenda en als puntje bij paaltje komt ook niet een daad
stellen als het om openbaarheid van miljardencontracten gaat (i.c.
reconstructie stationswijk, door marketeers Utr City Plan genaamd). Ik heb
een bang vermoeden dat het in Amsterdam en Den Haag van hetzelfde laken en
pak is: regentendom in een spijkerpak.

Dat is ook ook een van de redenen, zo niet de hoofdreden dat D66 bij de
laatste verkiezingen een enorm pak slaag heeft gekregen, in Utrecht eerst de
grootste en nu de kleine fractie heeft, afgezien van wat splinters. Het ligt
niet aan de mooie rapporten, nee, het zijn verkeerde vertegenwoordigers. En
dat is niet redelijk.

Een voorbeeld? Qua item wordt het gekozen burgemeesterschap langzamerhand
overgenomen door meer partijen. Maar wat DOET de club om ook de mensen er
warm voor te maken? Weer een nota? Waarom gooide D66 het geheime
UCP-contract niet gewoon op straat om te voorkomen dat Leefbaar
Nederland/Etc met het item openbaarheid kon weglopen? Waarom hangt D66 wel
het economische model van de creatieve destructie (Schumpeter) aan maar past
zij die niet toe in de politieke praktijk?

Zijn de vertegenwoordigers te zetelvast, o.a. doordat ze teveel verdienen en
niks of weinig afdragen? Wel, pas dan het SP-model toe: alle vergoedingen in
de clubkas en ieder een modaal inkomen. Krijg je in ieder geval
vertegenwoordigers die het niet om het geld, de hypotheek en het riante
pensioen na x-jaren doen.

Een geluk is nog dat Zutphen een mooie stad is met een paar leuke
uitspanningen.

Henk Vreekamp, Utrecht