Waar was je...

Michiel Scheffer mrscheffer at WXS.NL
Tue Nov 9 21:36:14 CET 1999

Toen de muur viel...

Geen idee. Iedereen weet het te herinneren, ik kan er niet bij komen. Ik
was te druk bezig met mijn proefschrift en had geen TV. Wel de
herinnering aan scenes bij de WDR Ambassade in Praag en aan uitspraken
van Gunther Schabowsky en Egon Krenz. In elk geval geen moment van
herkenning. Wel heeft de val van de muur mijn leven veranderd want ik
was al snel na de val op weg om te privatiseren bedrijven door te
lichten in de vm. DDR, Polen en Tsjechoslowakijen en Hongarije. Daarna
in touw geweest als lobbyist om de makrttoegang van deze landen tot de
EU te bevorderen. Ook al is er geen fysieke herinnering, het is een
gebeurtenis (ook de voorafgaande jaren, betogen tegen de kruisraketten
en studiereis naar de DDR in 1985) en een tijdvak dat je bij blijft.

Michiel Scheffer