sociaal-liberalisme

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Wed Nov 3 23:32:32 CET 1999

Beste J. Slingerland,

Toch blijft het merkwaardig dat zowel het liberalisme als het
confessionalisme nooit een echte "linkse" partij hebben opgeleverd.
Althans niet blijvend: de EVP verdween weer vrij snel, denk ook aan J. de
Milliano. En D66 zou gezien haar positie in het politieke spectrum eerder CD
moeten heten.
Voorts ken ik wel een geval waarin D66 op gemeentelijk niveau een links
meerderheidscollege torpedeerde, maar geen waarin een rechts
meerderheidscollege om zeep werd geholpen.

Anderzijds ben ik het wel eens met een aantal critici uit VVD hoek die
zeggen dat het overbodig is om de term sociaal voor liberalisme te plakken
omdat het liberalisme dat uit zichzelf al is (Thorbecke).

De crux is uiteindelijk voor welke groepen in de samenleving je als partij
je nek uit steekt. DAT bepaalt voor wie je eigenlijk "sociaal" bent.

Met vriendelijke groet,
Max Kok