wiegel en grondwet

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Sun May 30 18:39:28 CEST 1999

Robert Jan Jonker schreef:

> We zouden wijzigingen van de Grondwet misschien ook anders moeten
> behandelen; niet zoals een gewone wet in tweede en eerste kamer na
> elkaar, maar in gezamelijke behandelingen van beide kamers;

Het meest logisch vind ik nog steeds de Deense en Ierse oplossing: een
verplicht referendum bij iedere grondwetswijziging (die dan een maal
bij gewone meerderheid door het parlement kan worden aangenomen). De
grondwet is immers het document waarin de basisprincipes van onze
democratie zijn vastgelegd; als we dan zo nodig alle wetgevende
bevoegdheid in de handen van een volksvertegenwoordiging moeten leggen,
dan kun je toch tenminste de beslissing óm dat te doen wel direct aan
de bevolking voorleggen.

Wat Nederland overigens ook nog mist is een regeling voor conflicten
tussen Eerste en Tweede Kamer, zoals Wiegel er zojuist een gewonnen
heeft. De niet (direct) gekozen Eerste Kamer heeft nu het laatste woord
in alle gevallen, zelfs als het lot van de regering ervan afhangt, en
we hebben gezien dat de EK ook niet meer schroomt om van die
bevoegdheid gebruik te maken.

Bij de laatste grondwetswijziging, in 1983, zijn door de PvdA wel
pogingen gedaan om in voorkomende gevallen de Tweede Kamer het laatste
woord te geven, dan wel in een gezamenlijke sessie van EK en TK de
beslissing te laten vallen. Maar die pogingen zijn gestrand op de
toenmalige minister van binnenlandse zaken, een zekere Hans Wiegel. Het
probleem leek ook niet zo groot destijds. Immers, sprak de VVD-fractie
in de TK geruststellend, het was "allengs als parlementaire gedragslijn
[...] aanvaard, dat het niet op de weg van de Eerste Kamer lag
politieke consequenties uit de beleidscontrole te trekken in dier
voege, dat zij een kabinet tot aftreden noopte."

(N. Cramer in: A. Postma e.a. - "Aan deze zijde van het Binnenhof,
Gedenkboek ter gelegenheid van het 175-jarig bestaan van de Eerste
Kamer der Staten-Generaal"", SDU, 1990)

Herman Beun              Arnhem, Gelderland, Nederland, EU
CHBeun at worldonline.nl    http://www.euronet.nl/~in000622/