Nieuw kiesstelsel

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Sun May 30 23:51:47 CEST 1999

Robert Jan Jonker wrote:
> Leuke gedachte,
> heb wel wat vraagtekens bij de mogelijkheid dan ondersteunde niet-leden
> zich de facto op een lijst van een partij(district) kunnen laten zetten;
> hoe zijn die gebonden aan een programma, en hoe leggen ze , als ze verkozen
> zijn, verantwoording af ?

Die zijn alleen in hoofdlijnen 'gebonden' aan het programma, of
beter gezegd, aan het identiteitsdocument van de politieke stroming.
Dit geldt in zekere mate ook voor de wel partijgebonden kandidaten,
omdat men op eigen programmapunten (bv. dierenwelzijn) de
voorkeursstemmen heeft verkregen. Ik zie die sterkere
onafhankelijkheid van de volksvertegenwoordigers overigens juist als
een voordeel ten opzichte van het huidige systeem.

Wat de betreft de verantwoording: dat kan alleen bij de volgende
verkiezingen, zoals dat ook geldt voor de partijgebonden kandidaten
en zoals dat ook geldt in het huidige systeem. Immers, men opereert
'zonder last of ruggespraak'.

 Voor de rest zou het moeten kunnen, al weet ik
> niet of de kiezer het wil; wat is de meerwaarde ten opzichte van het
> verlagen van de drempel voor voorkeurstemmen ?

Zoals ik al schreef: Ook het afschaffen van de voorkeursdrempels
zoals sommigen voorstellen is weinig zinvol, omdat een enkele stem
wel erg weinig is om je voorkeur uit te spreken. In de praktijk zal
de lijsttrekker veruit de meeste stemmen krijgen, waardoor er geen
representatieve vertegenwoording uit de stemming zal komen. Het komt
er in de praktijk dan op neer dat er mensen in de kamer komen die
misschien nog niet 1/30 van de kiesdeler hebben gehaald, zeker bij
de grote partijen.
Het enkel verlagen van de voorkeursdrempels zal ertoe leiden dat nog
steeds de volgorde van de partijlijst de bezetting van de kamer in
grote mate bepaalt. Het overschot aan stemmen op de lijsttrekker (en
de eerste vrouw!) zal dan immers nog steeds worden overgeheveld naar
de nummers 3 of 4 enz.

Groeten,
Mark.

--