wiegel en grondwet

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Sun May 30 23:19:39 CEST 1999

At 11:20 28-5-99 +0200, Maarten Gelderman wrote:
>Ja, zo ken ik er nog een paar. In Nederland loopt ook een partij rond die
>zich **democraten**66 noemt. Na de verkiezingen voor provinciale staten heb
>ik politici van deze partij niets anders horen roepen dan dat we ons vooral
>niets van de mening van de kiezer (die D66 toch eigenlijk wel vrij
>behoorlijk naar huis heeft gestuurd) moeten aantrekken. De daad bij het
>woord voegend moest ook een referendumvoorstel nog even door de
>`demissionaire' eerste kamer worden gejaagd, een eerste kamer die niet meer
>de meest actuele wensen van de kiezer weergaf, daar de eerste kamer in
> [...]

Het ondemocratische zit volgens mij in de tweederde meerderheid die in
tweede lezing noodzakelijk is voor een grondwetswijziging; in combinatie
met het feit dat een grondwetswijziging noodzakelijk is om iets te regelen
dat de meerderheid van de bevolking al jaren wil; die tweederde is
natuurlijk ooit vastgesteld met als argument dat de waan van de dag van een
toevallige meerderheid geen invloed op de grondwet zou mogen hebben; maar
dan moeten we geen uitvoeringsregels over de wijze van besluitvorming in de
grondwet willen regelen; daar kan gewone meerderheden, eventueel in twee
lezingen, uitstekend over beslissen.

We zouden wijzigingen van de Grondwet misschien ook anders moeten
behandelen; niet zoals een gewone wet in tweede en eerste kamer na elkaar,
maar in gezamelijke behandelingen van beide kamers;

Robert Jan Jonker
Urecht