AW: gezondheidsklachten

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Fri May 28 09:06:36 CEST 1999

Gisteren in NRC werd Van Gijzel nog een keer aangehaald over de
gezondheidsklachten. Het ging over de bewijsvoering, of te bewijzen is dat
het niet handelen van de overheid het aantal klachten en de omvang daarvan
heeft verergerd. Van Gijzel gooide het over een andere boeg en gaf aan dat
in het verleden bij andere rampen (Herald of Free Enterprise, zijn deze wel
te vergelijken?) snel handelen had geleid tot weinig of geen
gezondheidsklachten. Dat voorbeeld had voor de minister van Volksgezondheid
reden moeten zijn om adequaat te handelen.

De wijze van optreden van Van Walsum in de kamer heb ik niet echt kunnen
waarderen maar ik kan me voorstellen dat wanneer een minister aangevallen
wordt met dergelijke wankele argumenten, het moeilijk is om niet alles uit
de kast te halen om deze minister te verdedigen. Van Walsum had er echter
beter aan gedaan om Van Gijzel erop te wijzen dat hij de kritiek die hij uit
op de minister van Volksgezondheid zouden moeten leiden tot de conclusie dat
de voorganger van Borst hierin steken heeft laten vallen. Adequaat reageren
betekend in mijn ogen toch binnen twee jaar, dan blijft voor mij de vraag
(die ik al eerder heb gesteld) waarom verhoord de enquetecommissie wel de
ministers Maij en Alders en niet de voorganger van Borst, Hedy d'Ancona? Als
er iemand adequaat had moeten handelen was zij toch de eerste geweest.
Ik heb nog niemand anders zich hierover horen verbazen dus misschien is er
een logische verklaring, maar dan zou ik die wel graag horen.

Marc-Jan Ahne